Brev:
Sengestørrelse og at spise grøntsager
3. februar 2005
Alder:
2 år, 6 mdr.
Sengestørrelse og at spise grøntsager
Hej Helen
Allerførst tak for dine mange fine svar.
Vores søn på 2,5 år er flyttet en grad op i sengestr. da han ikke længere kunne passe sin tremmeseng. Vi rådførte os med venner og internettet for at finde ud af, hvilken str. seng vi skulle gå efter. Det virkede som om, at der ingen problemer skulle være med en alm. seng, hvortil der hører store skuffer nedenunder, hvor man kan lægge sit legetøj i. Vi købte derfor en sådan, også med den bagtanke, at han kunne "vokse" i den. Ny dyne og pude blev det også til, i samme str. som sengen.
Men nu er vi kommet i tvivl, om vi har gjort det rigtige. For det første tog det ham lang tid at finde ud af, at blive i sengen. Det går nu. For det andet ønsker han mange ting med op i sengen, alle bamserne, samt åbne bøger, så han efter alle historierne kan ligge 1 minut og kigge på tegningerne, inden vi slukker lyset. For det 3. har vi haft en mobilseng stående til de tilfælde, hvor han for 8. gang stadig går ud af sengen, og det blev så "straffen" med pude og dyne...men efter 3 minutter er vi altid kommet tilbage og hentet ham ud med det hele igen. Sengen er også blevet brugt til at beskytte ham mod at falde ud af sengen, dette er sket ofte, omend at den sengehest vi havde købt og garanteret af firmaet kunne bruges, ikke kunne bruges.
Nu er det som om, at han gerne vil sove i mobilsengen. Vi troede først, at det var fordi, at han gerne vil være en baby igen (indtog af lillebror i verden etc.) men så ser vi et program om børneopdragelse, hvortil der bliver sagt, at en alm. seng til så små børn er en dårlig ide, fordi de ikke føler sig trygge i den, de savner en rede. Er det nu rigtigt, og tyder vores søns opførsel mere på den forkerte seng end opmærksomhedspåkaldelse?
Hvad gør vi bedst for vores søn?
Det andet spørgsmål er, at jeg synes, at min søn på 2,5 spiser for lidt grøntsager, han går udenom dem på sin tallerken, f.eks. har jeg lavet forskellige kartoffelvariationer, men intet hjælper. Hvad gør jeg der?
Mange hilsner
Susanne K.