Svar: Hjemve - 10 år
10. august 2003
Alder:
10 år
Kære HM
Du må prøve at tale med din søn om, hvad han er nervøs for. Tal med ham om hvad det værste der kan ske er og være realistisk omkring det og hvad han skal gøre. Foreksempel, hvis han er bange for at blive væk fra gruppen og ikke kan finde hjem, - så vær realistisk omkring at det kan ske, men hvis det sker så ringer du til det her nummer, som du har i tasken.
Hvis han har en god ven i klassen så kan I evt. lave en aftale med ham om, at de to foreksempel sover sammen på turen. Jeg synes også, at I skal tale med klasselæren om situationen og se om det ikke er muligt at lave nogle aftaler hjemmefra, der kan gøre din søn mere tryg. Ofte er det jo sådan på lejrtur, at man bliver inddelt i grupper der skal stå for forskellige ting. Det vil sandsynligvis være rart for din søn at vide, hvilken gruppe han er i/hvem han skal være sammen med, inden han tager af sted hjemmefra.
Hvis han er meget imod at tage af sted skal han selvfølgelig ikke tvinges. Der kommer aldrig noget godt ud af tvang. Det drejer sig om at finde balancen imellem at få et lille skub, der kan blive til en succesoplevelse og at skulle overskride sine grænser for meget.
Hvis I har nogle bedsteforældre som I kender godt kan det ofte også være en god måde at komme hjemmefra. Hos bedsteforældre er der også trygt og de er gode til at forkæle lidt, hvilket man godt kan have brug for, hvis man har hjemve.
Jeg håber at han får en rigtig god tur. Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske