Svar: De siger min søn er en tyran
8. februar 2005
Alder:
2 år
Kære Morten
Jeg kan godt forstå din frustration og synes bestemt at I har krav på at få en ordentlig vejledning. Ud fra det du fortæller så har din søn jo ikke haft den bedste start mhp. indkøring i dagplejen og det at skulle forholde sig til andre børn. Det er jo ikke noget man bare automaitsk kan, men noget man skal lære og det bliver da bestemt ikke nemmere at finde sin egen rolle, hvis man inden for 1 år har skulle være 4 forskellige steder!
Jeg synes det er yderst problematisk at den nuværende dagplejer omtaler din dreng så negativt som hun gør. Hendes tilsyneladende irritation over din dreng spejler sig til de andre børn, som så også synes han er irriterende og det har ingen og slet ikke din søn glæde af. For at ændre på din søns handlinger, skal han modtages positivt og og han skal guides til anden handling end at slå.
Alle dagplejere har en pædagogisk konsulent tilknyttet og jeg synes du skal henvende dig til vedkommende og ærligt fortælle hvad du oplever. Jeg synes du skal bede om at I holder et fælles møde med dagplejeren og diskuterer problemstillingen og hvordan I hver især kan hjælpe til at tingene bliver anderledes.
Den pædagogiske konsulent burde kunnevejlede både jer forældre og dagplejeren i hvordan man bedst hjælper din dreng videre. Det er klart at det er uhensigtsmæssigt at han fortsætter med at slå de andre, og det skal han naturligvis lære at han ikke må og at konflikter godt kan løses på andre måder. Men han lærer det bestemt ikke ved at man bliver irriteret på ham og tillægger ham egenskaber som at han kan lide at være ond - sikke noget sludder! Den pædagogiske konsulent kan rådgive jer og dagplejeren i hvordan man sætter grænser, samtidig med at man støtter hans udvikling i positiv retning.
Altså - mit råd er at du griber telefonen og kontakter den pædagogiske konsulent og beder om at I sammen får holdt et frugtbart møde for jer alle.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske