Brev:
Vil ikke falde i søvn i barnevognen
4. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Vil ikke falde i søvn i barnevognen
Kære Helen
Så har jeg brug for endnu et råd vedrørende min datter, som nu er 5 måneder.
Den sidste tid er det blevet mere og mere vanskeligt at få hende til at falde i søvn i barnevognen. Hun ligger og gentager lyden mmm, mmm, mmm …og spytter sutten ud sådan cirka hver 15. sekund. Hun får sutten igen og igen og igen. Nogle gange aer jeg hende på kinden for at få hende til at falde til ro, men det hjælper ikke. Jeg har prøvet at lade være med at give hende sutten – det hjælper heller ikke.
Jeg har gennem lang tid brugt det ”trick” i barnevognen at give hende en lille slurk kamille hvis hun brokkede sig meget, men det var kun nødvendigt i ny og næ, og det var virkelig minimalt – kunne ikke engang ses på flasken at hun havde drukket. Selvom det var minimalt, hjalp det hende til at falde til ro. Nu er det blevet nødvendigt hver gang. Jeg har prøvet at lade hende drikke så meget hun ville for at se om det var fordi hun var tørstig. Det hjælper heller ikke.
Den eneste måde at få hende til at falde til ro på er at tage hende op af barnevognen eller ”sætte hende op” så hun kan se ud. Men så snart hun kommer ned igen begynder det hele forfra. Og så er det jo heller ikke uproblematisk at tage hende op når det er koldt.
Vi plejer at gå en tur med barnevognen for at få hende til at falde i søvn, men det er blevet nødvendigt at gå længere og længere tid før hun sover. Og det er jo ikke den vej jeg ønsker det skal gå. Hun sover også mere uroligt og kortere tid end tidligere – men hun bliver jo også ældre. Men det er som hun opretholder antallet af lure (typisk fire), men forkorter dem til mellem tre kvarter og halvanden time. Hun sover omkring 4 timer i løbet af dagen, og jeg bruger vel nogenlunde det samme antal timer på at få hende til at sove… Har prøvet at tage hende op for at tjekke om hun ganske enkelt bare ikke er træt, men det er hun.
Dagene er i den grad præget af at hun ikke sover hverken godt eller nok.
Jeg plejer at lægge hende ud så snart hun viser tegn på træthed (no cry sleep solution) for at undgå at hun bliver overtræt. De seneste dage har jeg nogle gange prøvet at trække hende lidt – jeg ville tjekke om jeg overfortolkede hendes signaler. Men det tror jeg ikke jeg gør, og det bliver ikke bedre af at trække den lidt.
Om aftenen er der ikke de samme problemer. Hun kommer i seng kl. 18 (da er hun meget træt) og sover til mellem 4 og 5 uden andre afbrydelser end at blive ammet. Vi prøver lige så stille at rykke hendes søvn, så vi kan sove lidt længere om morgenen. Når hun bliver lagt om aftenen bliver vi (altså en af os …) siddende ved siden af sengen, og hvis hun brokker sig meget – sådan lige på vej over i at blive ked af det – så tager vi hende op, vugger hende lidt og lægger hende ned igen. Nogle aftener bliver hun vugget en enkelt gang, andre 4-5 gange. Det varierer. Selvfølgelig tager det lidt tid at få hende til at sove, men slet ikke som i barnevognen. Tror du hun forventer samme ritual i barnevognen, som i sengen om aftenen?
Ved ikke om det har nogen betydning, men hun begyndte at få grød for en uges tid siden. Det går rigtig fint og hun spiser gladeligt en portion til frokost.
Jeg har tænkt på om hun mon keder sig nede i barnevognen - det ville jeg jo selv gøre :-), og har overvejet at hænge et stykke legetøj op. På den anden side har jeg det også sådan, at når det er tid at sove, så er det forstyrrende med legetøj. Om aftenen ”leger” hun med sine hænder inden hun falder i søvn, men det kan hun jo ikke gøre i barnevognen da hun er pakket ind i vanter.
Det blev langt. Håber du kan hittet rede i det – og at du kan hjælpe med et godt råd.
Venlig hilsen
Mette