Brev:
Sovevaner hos 2 årig
4. februar 2005
Alder:
2 år
Sovevaner hos 2 årig
Hej Helen
Jeg skriver til dig i håb om at du måske kunne give mig et par gode råd. Vores nu knap 2-årige dreng er kommet ind i en lidt dum vane mht. til at han vil sove imellem os om natten.
Han har sovet på eget værelse fra han var 10 mdr. gammel. Han bliver puttet i egen seng på hans værelse hver aften uden problemer overhovedet - faktisk nyder han at blive puttet. Problemet er at han nu for 3. uge i træk vågner grædende op omkring midnatstid, og vil herefter ikke lægge sig til at sove igen. Han falder først til ro, når han bliver puttet mellem os, men så sover han også prompte, og han sover godt.
Det går selvfølgelig ud over hans forældres nattesøvn, at de bliver vækket flere gange i løbet natten, når han i søvne roder rundt i sengen.
Hvad skal vi? Skal vi sige OK til at han sover en tid hos tid, hvis det er trygheden han har brug for? Eller skal vi være skrappe og så tage konflikten om natten, når vi siger til ham at han skal blive i egen seng (her kunne jeg godt blive bekymret for om han ville føle sig svigtet). Eller skyldes det blot hans alder/udviklingstrin, så det sandsynligvis vil passere?
Til daglig er han en meget glad dreng, der udvikler sig som han skal. Han er glad for dagplejen.
Med venlig hilsen
De trætte forældre