Svar: Sovevaner hos 2 årig
4. februar 2005
Alder:
2 år
Kære trætte forældre
Jeg tror umiddelbart at jeres dreng har mareridt eller vågner af ubehagelige drømme, hvilket ses ofte hos børn i hans alder. Det er derfor vigtigt at give ham trygheden og derfor også godt at han kommer ind tiljer, hvor han jo netop føler sig helt tryg og derfor falder i søvn med det samme.
Problemet er at han jo kan få mareridt hyppigt og måske mange år frem. Jeg synes altid at børn skal have lov til at komme ind til deres forældre når de vågner i løbet af natten og er bange eller utrygge, men man skal jo vurdere hvorvidt det er utrygheden der gør det eller om det bliver en vane.
For at imødekomme alles behov kunne løsningen for jer måske være at give ham en madras på gulvet. På den måde kunne I sove videre i sengen og han kunne sove videre inde hos jer.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske