Svar: Ammestop og vil ikke tage flaske
4. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Susanne K
Jeg er kun glad for at kunne hjælpe:o)
Med hensyn til stop af amning, så er det helt fint at du har malket ud, da brystet har været spændt og det har gjort ondt. Det skal du gøre. Det er jo vigtigt at få den mælk ud, der står i kamrene, da du ellers godt kan få en brystbetændelse. Samtidig er det også vigtigt ikke at malke hyppigt ud, da man så stimulerer til mere mælkedannelse - så det lyder helt fint.
Med hensyn til pillerne der stopper mælken, så har alle piller jo bivirkninger;o) Det er naturligvis op til dig om du vil tage pillerne og om det er nødvendigt eller om du kan stoppe amningen ved udmalkning efter behov. Det kan være en rigtig god idé at spænde brystet op, enten ved at gå med en lidt stram BH eller ved at binde et tørklæde eller lignende rundt om brystet/ryggen.
Da han ikke er ældre end han trodsalt er, så vil det jo være en fordel at han begyndte at tage flaske og du skriver at han også godt kan teknikken - han tager jo flasken når han sover eller når han er for træt til at protestere. Jeg tror derfor på at det nok skal komme.
Vejen frem er dog at sørge for at maven fyldes og tømmes med passende interval, så han bibeholder sin fornemmelse af at være sulten og tørstig og ikke pludselig begynder at 'sjatspise'. Det kan derfor være nødvendigt at du giver ham mælken på en anden måde. Enten af et lille bæger, af en sprøjte eller på en ske. Jeg tænker at hvis han har fået en protion skemad og har fået mælk til, så han er mættet godt af og kan sove, så vil han være sulten og tage fra, når han vågner.
Når det er sagt er det dog også en god idé at du også i løbet af dagen giver ham en flaske, når han ikke er for vågen. Lige nu er han så bevidst om brystet at han fravælger flasken, men det er kun en periode. For at vænne han til flasken kan du derfor forsøge at have en flaske parat, når du fornemmer at han er ved at vågne af sin middagslur. Du tager ham op og giver ham flasken her. Først bagefter skifter du ham osv.
Du skal således udnytte de tidspunkter der er i løbet af dagen, hvor han halvsovende kan tage imod - så skulle tingene meget gerne ændre sig.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske