Svar: Soveproblemer 5 mdr
4. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Du skriver at din dreng får skemad 2 gange dagligt og derudover ammes. NÅr man ammer så ved man jo aldrig præcist hvor meget mad barnet egentlig får, men når børn sover meget uroligt er det altid en god idé at overveje om barnet får mad nok. Måske skal han øges i mælkemængde, måske i skemad?! Også fordi du skriver at han spiser 1-3 gange om natten. Det lyder umiddelbart som om han skal have mere mad i løbet af dagen.
Amning er godt, men måske skulle du prøve at give ham noget ekstra tilskud ved siden af. I en alder af 5 mdr. kan han f.eks. få blå allomin 2. Det kan gives på flaske eller han kan få det af en kop og du kan også bruge den i skemaden.
Med hensyn til hans ører, er det så en ørelæge der har tjekket hans ører? Da der har været væske på ørerne og da han ikke er ældre end han trods alt er, så kunne det være en god idé at få en ørelæge til at se hans ører efter, så du er helt sikker på at det ikke er det, der giver problemer. Det er jo synd for ham hvis han i så ung en alder allerede skal have væske på ørerne og det synes jeg der skal følges op på.
Det faste putteritual er rigtig fint og det kan I bibeholde. Men jeg tror bestemt at der er en sammenhæng imellem hans indtag af mad og hans afbrudte søvn. Som du beskriver det nu, så er I kommet ind i en dum cirkel og jeg fornemmer at I ved at prøve med mere mælk kan bryde denne. Tingene hænger jo ofte sammen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske