Svar: Afviser bryst, har aldrig fået flaske
30. juli 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Baby A´s mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at amningen har fungeret så godt, trods de udfordringer I har haft undervejs - og jeg er helt enig med dig i, at det er en god idé at lytte til din datter og hendes behov. Det er trods alt lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om, at det er tid til at stoppe, og det lyder som om, at dette tidspunkt er kommet hos jer nu:)
De fleste børn vil trives med to amninger i døgnet i 10-12 måneders alderen, men du kan sagtens tilbyde hende mme af kop i stedet. Jeg synes ikke at du skal begynde at tilbyde hende flaske. Det er der ikke umiddelbart grund til og vænnes hun til den, så skal I bruge lang tid på at vænne hende af igen. Det er bedre, at hun nu vænnes til at indtage sit væskebehov via kop…
Du bør fortsætte med at bruge mme i grød og mos og som sagt også prøve med mme af en kop. Du kan prøve med både lun og kold erstatning af koppen, for at se om hun bedste kan lide det varmt eller koldt. Det kan serveres på begge måder. Det vil også være rigtig fint at du f.eks. serverer en frugtgrød med mme på, så du på den måde sikrer hende lidt ekstra - altså bruger mme som du ville bruge sødmælk. Men ellers er det rigtig godt, at hun er glad for at drikke vand og det er godt, at du tilbyder hende vand til måltiderne og også som tørstslukker imellem måltiderne og når I er på tur. Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at hun fremover er vant til og glad for at drikke vand:)
Du kan med fordel bruge tilskudsblanding eller juniormælk til hende, da jernindholdet er højere i disse produkter, sammenlignet med både modermælkserstatning og modermælk. Det vil sige købe det, der hedder "type 2" og "type 3".
Derudover kan du sikre hendes jernbehov ved at følge disse råd:
- Giv hende forskellige typer grød og brød, og brug mme i hjemmelavet grød. Tilbyd frugt til grøden, så hun får ekstra C-vitamin, der fremmer jernoptagelsen.
- Giv hende stadig grøntsagsmos og varier mellem de forskellige typer af især grove grøntsager og kål.
- Giv hende forskellige typer kød og fisk sammen med grøntsagerne. Tilbyd hendes også kød, fisk og grøntsagspålæg og giv hende også gerne lidt frugt, igen for at fremme jernoptagelsen. Brug gerne rester fra aftensmaden til frokost.
For at sikre hende calcium/kalk nok, kan du følge disse råd:
- Brug mme i og på grød og mos og tilbyd også nogle gange mme af kop.
- Giv hende gerne ost. Det kan være smøreost eller skæreost, eller ost i små bjælker, som hun selv kan sidde og gumle på.
- Calcium findes også i vand, brød og korn, grøntsager, frugt … Derfor er det vigtigt, at hun spiser så varieret som muligt.
- Hun må gerne få 50-100 ml komælk eller komælksprodukt dagligt. Det kan være sødmælk, der indgår i madlavningen (f.eks. sovs) eller det kan være tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt. Produkterne skal have 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 gram. Mængden bør ikke overstige 100 ml.
Hvis du følger ovenstående råd, så burde det ikke være nødvendigt at tilbyde hende jerntilskud, og hun får mælk nok, selvom amningen stopper nu:)
Fortsat held og lykke med hende - og fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske