Svar: Multivitamin
4. august 2015
Alder:
18 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev :) Og tillykke med 1.5 års dagen om 2 dage :)
Det lyder som om, at jeres dreng er rigtig godt igang og udvikler sig i rigtig god retning, med mere vilje og selvstændighed. Det er ligesom det skal være og du har fuldstændig ret, når du skriver at han rigtig gerne "vil selv", men ikke altid kan selv og derfor må du hjælpe ham - selvom du ikke altid kan få lov:)
Han får anfald af fortvivlelse, verden bryder meget let sammen for ham, når noget ikke er eller gør, som han gerne vil have. Det kan være små bagateller i dine øjne, men for ham betyder det rigtig meget. Det kan f.eks. være at du giver ham den blå kop i stedet for den røde, eller at du skærer bollen ud i stedet for at lade ham bide af en halv, eller at du tilbyder ham æble i stedet for banan…
Når han får fortvivlelsesanfald, er frustreret, ked af det, så er han ikke uartig eller hysterisk, men har brug for jeres forståelse og ro. Når han føler, at verden går imod ham, så pumper adrenalinen rundt i kroppen - adrenalin virker lidt ligesom ild - hvis man puster til det så kommer der mere af det, det flammer op, hvis man forholder sig roligt, så går det stille og roligt ud. Derfor skal I vise ham forståelse og give ham nærhed og fysisk kontakt "sååå lille ven, driller skoene, sååå", når han har anfald af fortvivlelse:)
Med hensyn til D-vitamin og multivitaminer, så er der kommet ændrede retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Det betyder følgende:
Fra børn er 2 uger, til de er 2 år, gives 10 mikrogram D-vitamin dagligt.
Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/ kjoler, eller tørklæder) skal fortsætte med 10 mikrogram (400 IE) D-vitamin dagligt gennem hele barndommen – og formentlig hele livet, afhængigt af soleksponering.
D-vitamin gives som dråber frem mod 2 års alderen.
Det anbefales som udgangspunkt ikke, at børn tilbydes multivitaminpiller i stedet.
Hvis I som forældre ønsker at give jeres barn en multivitamintablet, kan denne tidligst gives fra 1.5 år. Og hvis barnet tilbydes dette, skal man ikke give D-vitamin-dråber.
Efter 2 års alderen gives ikke multivitaminpille.
Så i følge disse retningslinjer, så vil det altså være rigtig fint, at I forsætter med dråberne det næste halve år og derefter behøver jeres dreng hverken d-dråber eller multivitaminpiller:) Altså med mindre han er født med mørk hud, går tildækket mv.
Der er ikke sket noget ved, at I har glemt D-dråberne den sidste 1.5 måned. Selvom solen ikke har skinnet fra en skyfri himmel særligt ofte i sommer, så har jeres dreng naturligt være udenfor og fået en vis soleksponering. Derudover får han også D-vitamin gennem kosten, og her skal du især være opmærksom på at tilbyde ham fisk. Det kan være fisk til frokost som makrel, torskerogn, fiskefrikadeller - og det kan være varm fisk, som I spiser om aftenen - fisk lavet i ovnen, lakselasagne osv. Hvad du nu kan finde på:) Især de fede fisk er rige på D-vitamin.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske