Brev:
Overgive sig til søvn - 2 år, 2 mdr.
4. august 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Overgive sig til søvn - 2 år, 2 mdr.
Hej Helen.
Tak for dit input til vores drengs søvn/putterutine, desværre føler vi ikke at der sker fremskridt, tværtimod føles det som om vi går baglæns til tider :-(.
Til info sover han maks. 2,5 time til middag (de vækker ham i vuggestuen og det gør vi også, hvis han ikke selv er vågnet) og han bliver vækket om morgenen på samme tidspunkt omkring kl. 7 (kan svinge med op til 30 min.). Rutinen er fastholdt i såvel ferier som weekender.
Vi har fuldt dit råd, nu i godt tre uger, med at putte ham når vi ved at han er træt, for at lære ham at man sover i sengen og ikke leger. Jeg forsøgt en aften med stryge tøj metoden, men han bare græd og blev opkørt over det, mor skulle sidde i stolen ved hans seng!
Desuden er det ikke altid til med den model, fordi lillesøster endnu ikke sover når han skal puttes og ofte gerne vil ammes på det tidspunkt.
Et eksempel på en typisk aften:
Far kan hurtigt få ham til at falde til ro efter de har læst bog (han sidder i sengen) og talt dagen igennem, det tager maks. 10 min. Men når han så får at vide at nu skal ham lukke øjerne og sove, så spørger han prompte efter mor og lillesøster. Når vi så kommer ind er han fuld af spilopper, har sat sig op i sengen, vil læse bogen igen, vil snakke og have vand. Han får vand og vi snakker lidt, og så får han at vide at nu skal han sove.
Jeg kan tit ikke få ham til at lægge sig ned uden at skulle sige "nu skal du ligge dig ned" i en bestemt tone og ofte går der ikke mange minutter før end benene slår ned i sengen, han roder rundt og snakker løs igen. Jeg må nogen gange sige til ham at, nu skal han ligge sig ned og sove, ellers vil jeg gå ud og rydde op, mens han leger og så komme når han er klar til at sove, det hjælper til at han ligger sig ned, men der går ikke længe inden det er glemt igen. Det gentager sig flere gange inden han endeligt falder til ro, her vil han holdes i hånden, dog forsøger jeg at slippe hånden inden han sover helt.
Vi føler begge at han dirigere rundt med os, spørger efter vand flere gange, skal se om lillesøster sover, kysse hende godnat osv. En masse overspringshandlinger for at bestemme slagets gang og på den måde at trække tiden.
Vi er nede på at det tager mellem 45 min og 1 time (fremskridt i forhold til 1 - 1,5 time) at få ham til at sove, men det holder hårdt uanset hvor træt han er. Vi har nu brugt næsten hele sommerferie på opgaven, i håbet om at vi i løbet at ferien kunne nå frem til at putte fx. Kl 20.30 eller 20.15, så far også efter ferien kan hjælpe (han møder tidligt og vil derfor gerne være i seng senest kl. 21). Men vi er pt ikke kommet videre, uanset hvad er klokken 21.30 inden han sover!
Men uanset hvordan han falder i søvn, oplever vi i øjeblikket at han vågner grædende 2 til 3 gange hver nat.
Det skal lige tilføjes at hans sprog er i rivende udvikling og at han kan sige "længere" sætninger med op til 6 til 7 ord fx. "Mig så to mejetærsker udenfor med far". Vi oplever at han er lyn hurtig til at fange nye ord og forsøge sig med dem, men giver det sig også til udtryk i urolig nattesøvn eller kan det var mørkeræd, mareridt eller andet som påvirker?
Vi er ved at blive fortvivlede over at intet syntes at virke og at vi i løbet af de sidste 3 uger ikke føler vi er kommet ud af stedet. Vi har talt om hvorvidt det er en ide at forkorte hans middagslur, men er det for let vi giver op eller har du andre forslag?
Med venlig hilsen
K's mor