Brev:
Hidsig - 2 år, 2 mdr.
4. august 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hidsig - 2 år, 2 mdr.
Hej Helen
Nu et spørgsmål vedr. opdragelse.
Vi har nogle aftener og til middagslur, haft en tur hvor vores dreng får sig selv kørt op, slår, sparker, græder og skælder ud over at vi fx. siger slut med bog eller at mor er ved at skifte lillesøster og derfor ikke kan komme når han ønsker det. Han bliver så gal at tårnene triller og han græder og vil have den anden forældre end den som er hos ham. Vi kan dog klart høre forskel på denne gråd ift. Hvis han falder og slår sig eller han er ked af at vi går fra ham i vuggestuen (det virkede mere oprigtigt når han fx. Slår sig, hvis man kan sige det sådan).
Vi føler at han pt. Prøver os af og at han med den "falske" gråd, og det som høre med at slåen og sparken, forsøger at finde grænsen for hvad der går når han skal sove eller hvis han vil have sin vilje. Når han har sådan en tur fx. Hvor mor skifter lillesøster og derfor ikke kan komme ind til ham i stedet for far, så bliver far hos ham og lader ham "rase ud" i sengen, mens han siger at far er lige her og når du vil kan du få et knus og et kys, mor kommer ikke ind selvom lillesøster er blevet skiftet. Det kan tage lidt tid, 15 - 30 min. men han falder ned igen, vi mener at hvis mor gik ind så finder han ud af at hvis jeg bare "skaber mig" så får jeg min vilje sidst.
Vi oplever lidt af det samme hvis fx. Far går udenfor for at lave noget, og vores dreng i stedet syntes at far skal lege med ham. Her begynder han at "skrige", græde og siger "mig op far", det er næsten umuligt at aflede ham, men så snart far kommer holder gråden og skrigeriet op i løbet af 5 sek. Hvorefter han ofte siger " mig holde græde". Det kommer af at vi indimellem i denne situation har sagt til ham at han skal trække vejret dybt og holde med at græde så vi kan forstå hvad han siger (det er sagt i frustration hos os, når han har det 5 "anfald" i løbet af en formiddag).
Det samme scenarie gælder hvis han fx. Vil have slik eller saftevand og får et nej.
Kan en dreng på godt 2 år være så bevidst at han har opdaget, at han kan få sin vilje på denne måde og hvordan håndtere vi det bedst. Det skal tilføjes at han er utroligt viljestærk (æblet falder ikke langt fra stammen).
Med venlig hilsen