Svar: Skemad, trille i søvn (og forblive deri) samt søvnrytme
5. august 2015
Alder:
4 mdr.
Kære fortrøstningsfulde og glade mor
Hvor dejligt, at du fornemmer, at det går rigtig fint fremad os jer, og at hele familien trives og har fået lidt mere overskud, skønt! :)
Selvom jeres dreng er en fysisk stor dreng, så er det vigtigt, at du ikke starter med at tilbyde alt for store mængder skemad. Det er stadig små mængder af gangen, det vil sige et par skefulde til ½ dl. grød eller mos. Sammen med dette kan du tilbyde vand af kop, så han også lærer at drikke vand.
Når han kan spise ½ dl uden problemer, så kan du øge hans indtag til ¾-1 dl. af gangen, og så vil det være rigtig godt, at du så begynder at tilbyde ham skemad to gange dagligt. Det vil sige, at han f.eks. kan få grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det er bedre, at du giver ham f.eks. ¾ dl. grød og mos to gange dagligt, end at du giver ham 1.5 dl. grød eller mos en gang dagligt. Både fordi hans mave bedre kan følge med, men også fordi det sikrer plads nok til mælken, og samtidig giver det ham også en større variation af fødevarer.
Det er begrænset, hvor små portioner grød og mos du kan lave, når du laver det selv. Der skal trods alt en vis mængde mel/flager, grøntsager osv. i gryden, for at du kan piske det. Derfor vil der ofte gå lidt til spilde af den hjemmelavede mad i starten. Du kan dog godt dele en portion i to, og gemme halvdelen til næste dag. Det kan holde sig et døgn. I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt kunne spise mere og spise større portioner, men det er faktisk meget forskelligt, hvor meget børn spiser. For nogle børn vil det i flere måneder være helt normalt at spise en lille dl. hvor andre børn sagtens kan spise 2 dl. eller mere. Det er vigtigt, at du ikke presser ham, men forsøger at følge hans behov - og når det så er sagt, så skal du her i begyndelsen holde lidt igen, så han ikke får for meget skemad, fordi hans hovedindtag fortsat skal være mælken.
Derfor vil det også være rigtig godt, hvis du de næste uger og måneder arbejder hen imod en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og så tilbydes brystet, før han skal sove næste lur. Det er først i 7 måneders alderen at nogle af amningerne erstattes af skemad.
Du skal stadig komme fedstof i hans grød og mos, når du laver skemaden selv - med mindre du laver den uden vand og kun på modermælkserstatning, så behøver du ikke tilsætte ekstra fedtstof. Hans skal spise meget mad, for at få sit energibehov dækket og derfor skal maden energiberiges ekstra med fedtstof og mælk (mme). Du bør variere mellem forskellige typer af fedstof, så han ikke kun får smør og smørlignende blandingsprodukter, men også får forskellige typer vegetabilske olier.
Du må gerne give ham lidt grovere grød, hvis han godt kan lide dette. Du kan købe hirseflager, boghvedeflager, quinoaflager, som alt sammen er med til at give en lidt mere fnugget konsistens - og som samtidig ikke indeholder gluten. Retningslinjerne omkring gluten er lavet om, så han må faktisk gerne få gluten selvom han kun er 4 måneder gammel (det måtte børn ikke i 2014), men hans grød skal varieres, så han får så mange forskellige typer grød som muligt. Hvis du gerne vil give ham f.eks. havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød, så må han gerne få det, men det bør være i variation med de glutenfri grødtyper.
Det er rigtig dejligt, at det går bedre med at sove og skønt at du kan mærke, at hans behov for at blive vugget er blevet mindre. Det er også rigtig dejligt, at I har fået lært ham at sove i barnevognen og netop har udnyttet at han har kunne sidde lidt mere op og følge med og på den måde er blevet tryg ved sin vogn :)
Det er svært for ham at blive i søvnen med den alder han har - det handler om at hans søvn rent fysiologisk ændre sammensætning og nu indeholder flere stadier. Mange børn har svært ved at komme fra et stadie til et andet og i stedet for at komme videre i søvnen, vil de derfor vågne lidt for tidligt op. Han vågner måske efter 40 minutter, hvor han egentlig stadig har brug for at sove videre…
Det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre, så tiden arbejder lidt for jer her. Det er dog stadig en rigtig god idé, at du holder fast i at hjælpe ham videre i søvnen, så han får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket og ikke kommer ind i en rytme, hvor han pludselig slatsover lidt hele dagen… Derfor er det rigtig godt, hvis du kan gå med ham og på den måde holde ham sovende - og det er helt fint, hvis det lige nu virker at trille vognen over brosten eller lignende:) Og du må også meget gerne lægge dig med ham, som du beskriver om aftenen og så amme ham en ekstra gang, når han vågner, hvorved han så fyldes ekstra op og derefter så kan sove videre.
Ellers er det faktisk et spørgsmål om på sigt, at du stopper med at trille barnevognen. Du kan trille den, men holde den stille og hvis han er stille, så holder du vognen stille. Græder han eller protesterer han, så triller du vognen igen, når han så er stille, så holder du vognen stille :)
Hans alder gør, at han ud over at få tendens til at powernappe lidt om dagen, også kan få tendens til ikke helt at drikke nok mælk hos dig. Han er meget bevidst nu, følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring jer. Når du ammer, så tager han fat og dier, men slipper, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper igen, pludrer med dig, tager fat igen, - far kommer ind i stuen og nu er det pludselig sjovere at kikke efter far end det er at spise… Derfor får børn i denne alder ikke altid drukket helt nok og vil så søge brystet ekstra sen aften og nat. Det er derfor helt okay, at han lige får en ekstra amning sen aften, hvis han derefter så sover rigtig godt. Men du skal naturligvis være opmærksom på, om han begynder at søge brystet mere hyppigt, for så kan det være tegn på, at han skal have mere bryst i løbet af dagen og det kan også være tegn på, at mængden af skemad måske fylder lidt for meget, så han skal have lidt mindre at spise, netop for at der stadig er plads nok til mælken:)
I må gerne køre den aftenrytme, som I har lige nu:)
Fortsat held og lykke! Og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske