Svar: MME i grøden og årstidens bær
10. august 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev :)
Du må gerne lave en grød på modermælkserstatning og gemme halvdelen til næste dag, det kan holde sig et døgn i køleskabet.
Det er korrekt, at der vil ske et lille tab af vitaminer fra erstatningen, når den opvarmes igen eller når mme bliver kogt op, men det er så lidt, at det ikke har nogen betydning. Sundhedsstyrelsen skriver: "Selv om der sker et tab af vitaminer, når grøden koges med modermælk eller modermælkserstatning, er dette uden betydning i forhold til indholdet af vitaminer i barnets mad i øvrigt" (Mad til spæd og småbørn 2015).
Du kan dog også vælge at koge grøden op med vand og så tilsætte mme lige før servering og således gemme grød (eller mos) uden mælk i køleskabet:)
Man må ikke gemme rester i en flaske, altså mælk som ikke er spist op. Men du må gerne lave mme klar til et halvt eller et døgn af gangen. Hvis du gør dette, så skal du være særligt opmærksom på håndhygiejnen og rengøringen og mme skal laves med kogt afkølet vand. Derudover skal mme hældes op i portioner, altså i flere flasker - du bør ikke have en liter stående i en kande, som du så tager fra, fordi mælken så kan blive forurenet, hver gang du åbner for kanden.
Hvis du laver en portion grød og deler den i to, skal du på samme måde tage halvdelen fra og sætte den i køleskabet, før dit barn har spist af den. Du bør altså ikke gemme en slat grød, som den lille ikke har spist op…
Du må meget gerne lave mos af årstidens frugt og bær, netop for at få lidt variation ind :) Du kan bruge f.eks. æble, pære, banan, fersken, melon, blomme, jordbær, hindbær, kirsebær, stikkelsbær, solbær, brombær, kiwi, abrikos, ananas, klementin, mandarin og appelsin.
Det vil være rigtig godt, at du så længe den lille er under 6 måneder, giver frugt- og bærmos, som er kogt. Det er mildere for maven. Når jeres barn bliver ældre, behøver du ikke koge alt, men kan give frisk frugt og bær. Det kan være rigtig dejligt at sidde og gumle på et stykke frugt, ligesom lidt revne æbler eller pære på en grød kan smage rigtig godt og give lidt "bid".
Du kan lave mos af både friske og frosne bær. Institutioner anbefales at koge alle slags frosne bær, mens forældre anbefales at koge frosne hindbær (boblekoge ca 1 minut). Når det anbefales at koge netop disse, så skyldes det at bærrene kan indeholde en virus - og anbefalingen gælder kun frosne bær.
Det anbefales, at du skyller alle friske bær og frugter med vand, før du bruger dem. Hvis der er bakterier eller virus på, vil det blive vasket af.
Håber du kan bruge dette videre :)
Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskriver, dagsplaner, og kan læse om de forskellige fødevarer, hvornår og hvordan du kan tilbyde det hele. Vær opmærksom på at få fat i den nyeste udgave fra 2015. Der står "ny revideret udgave" i øverste højre hjørne på forsiden.
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske