Svar: Opdaget brækrefleks
11. august 2015
Alder:
17 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at Karl er igang med at udforske og opdage sig selv, men det kunne også tænkes, at han måske har noget, som irriterer ham i munden/halsen. Det kunne være en lille krumme, et hår, eller måske har han lidt irritation i halsen, er måske lidt forkølet eller lignende - og fordi noget irriterer, så stikker han fingeren i halsen…
Uanset hvad årsagen er, så tænker jeg dog, at det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at aflede ham, så det ikke får for meget fokus. Jo mere han gør det, jo mere vil du naturligt reagere, og han har en alder nu, hvor det også er spændende at finde ud af, hvad det han gør, gør ved dig. Så for ikke at få øget hans interesse for sin brækrefleks ekstra, synes jeg, at du skal aflede.
Med tanke på, at han måske har noget som irriterer, vil jeg foreslå dig, at du tilbyder ham noget at drikke og måske lidt frugt, lidt bær eller lignende, som han kan sidde og sutte og gumle på. Det kan forhåbentlig gøre, at han glemmer det lidt. Det er en god idé at have en kop med vand stående parat, så han med det samme kan få en tår at drikke. Når han gør tegn til at ville stikke hænderne i munden, så kan du sige "hov skat, er du tørstig, se her" og tilbyde ham vand og forhåbenligt på den måde komme videre uden at fingrene ryger i munden med det samme igen.
Afledning kan også være at tilbyde ham leg "kom, skal vi bygge klodser - hvor er dine klodser henne?", "skal vi læse bog, kan du finde bogen?" - så han får din nærhed, kontakt, opmærksomhed osv. men uden at han er bevidst om, at det er hans handling omkring brækrefleksen som giver ham dette, og så du får hans opmærksomhed drejet, og han måske glemmer, hvad det var han var igang med.
Jo mere du kan aflede ham, få ham fra det, så han slet ikke når dertil, hvor han får stukket fingrene så langt ind i munden, at han får aktiveret sin brækrefleks, jo bedre vil det være:)
Det lyder i øvrigt som om, at han og I stortrives på alle måder. Dejligt at han allerede snakker og bruger mange ord til at kommunikere med! Og skønt at han også motorisk er så godt igang - dejlig alder!
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske