Svar: Morgenmad til 1-årig
5. februar 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Med den alder din datter har ser jeg ingen problemer i at du giver hende samme morgenmad som du selv spiser og de flakes du nævner vil jeg mene er i orden.
Når man begynder at give børnene de forskellige morgenprodukter, der findes på markedet, er det en god idé at se sig for. Jeg tænker på at mange af produkterne er tilsat sukker, honning, chokolade, hele nødder osv. og dem er det en god idé at gå uden om. Man kan dog sagtens få rigtig gode morgenprodukter, det kan både være forskellige flakes eller müsli, hvor man selv kan komme sukker på hvis nødvendigt og som også kan serveres f.eks. oven på en portion A38 eller lignende. Havregryn som de er eller havrefras er også en mulighed, men der findes mange gode produkter.
Med hensyn til rosiner så må børn under 3 år ikke få mere end højst 50 gram rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.
De små pakker rosiner, som man ofte køber og giver børnene med i madpakken mv. indeholder ca 14 gram rosiner, 3 pakker af disse er altså max, hvad barnet bør få om ugen.
Om morgenen kan du også give din datter brød af forskellig slags, en lun bolle kan være rart. Men ellers lyder dine egne overvejelser helt fine.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske