Brev:
Vores søn kan ikke lege selv
11. august 2015
Alder:
3 år, 2 mdr.
Vores søn kan ikke lege selv
Kære Helen,
Vi er forældre til en dreng fra juni 12 samt en pige fra august 14. Vores børn virker generelt glade og tilfredse, og de fungerer fint i institutionen. Vores problem består i, at vores dreng på ingen måde kan lege selv – kun hvis han ser fjernsyn.
I alle hans tre år har han aldrig leget mere end fem-ti minutter selv ad gangen. I børnehaven er han ikke den mest frembusende dreng, er lidt tilbageholden og genert, men leger fint med de andre. Han er en sensitiv og eftertænksom lille fyr. Det er herhjemme, når vi kun er familien, at han altid ønsker at lege med mor eller far.
Vi har altid utrolig meget tid på at lege med ham. Når vi er hjemme, har det altid været sådan, at enten min mand eller jeg er sammen med børnene, mens den anden laver mad, vasker tøj og så videre. Vi laver aldrig begge to huslige pligter på en gang. Og det er ikke fordi vi synes, at det nødvendigvis skal være sådan, tværtimod. Vi vil rigtig gerne lege med børnene, men ikke hele tiden! Nu er han efterhånden blevet så stor, at vi tænker, at det må være muligt, at han selv kan lege – bare en halv time ad gangen indimellem. Det kan vi også se, at hans legekammerater gør.
Han har ligeledes brug for bekræftelse i alt, hvad han gør. Vi skal se, når han kan løbe stærkt, når han kan kaste en bold højt og så videre, bygge et tårn af klodser og så videre. Så når han endelig selv leger lidt, skal vi komme og se, hvad han laver. Han er endnu mere sådan, når vi er sammen med andre, enten ude eller hjemme, og det er drænende. Det gør, at jeg (mor) nogen gange ikke orker sociale arrangementer fordi jeg synes det er ”pinligt” at han hele tiden hænger på os/vil os noget.
Vi tænker på, om vi har været for meget sammen med vores børn – kan man det??
Vi har altid prioriteret tiden sammen med børnene højt, og vi kan også høre på vores venner, at de slet ikke er “på” hele tiden, som vi er. Jeg (mor) holder også jævnligt børnene hjemme enkeltvis, hvis jeg har hverdagsfridag, så der kun er mig og én af dem.
Vi har brug for et råd, til hvordan vi lærer ham at kunne lide at lege alene indimellem, da vi efterhånden føler os lidt udkørte.
På forhånd tak for svar:-)