Svar: Kost til en lille pige på 14 mdr
5. februar 2005
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt at din datter umiddelbart ikke hører til de storspisende, men hun er jo også en lille fin sag, så tingene hører jo sammen:o) Det vigtigste er at hun bibeholder sin interesse for at spise.
Med den alder din datter har vil hun begynde at være mere selektiv i sit valg af fødeemner og samtidig vil hun ikke længere føle så meget sult, som da hun var lille og f.eks. motorisk udviklede sig mere. Det er derfor meget vigtigt at du ikke presser hende til at spise, men bare serverer maden som I andre får og lader hende spise det hun vil.
Med hensyn til opskrifter, så ved jeg at der findes en kogebog der hedder "Økologisk mad til børn" skrevet af Lizzie Vann, Nyt Nordisk Forlag 2002. Den koster ca 200 kr. Men der findes også mange andre bøger som kan give inspiration. Du kan søge her på nettet eller gå en tur på biblioteket. Måske falder du der over en, som kunne være værd at eje.
Når jeg ser din dagsplan igennem, så tænker jeg at hun jo både får mælkeprodukter, brød og frugt, samt den mad I andre spiser altså f.eks. kød. Det eneste du ikke har nævnt så meget af det er grøntsager? Kunne du evt. give hende en skefuld ærter, majs, rød bepperfrugt, gulerode eller lignende sammen med rugbrødet? Ellers lyder det som om hun spiser lidt af hvert.
Jeg håber du kan finde inspiration i en god bog. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske