Svar: Rød i hudfold
10. august 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
Børn der er lidt buttede sveder ofte mere end andre børn og man skal derfor være særligt opmærksom på at komme ind i alle folder også dem under hagen.
Du skal vaske hende dagligt, evt. et par gange dagligt under hagen og sørge for at tørre hende godt. Brug en blød bomuldsklud til at tørre med. Du kan evt. vaske med en uparfumeret flydende mild sæbe. Ikke oliebaseret.
Hvis hun savler meget skal du være særlig opmærksom på, om der kommer savl ind i hagerne, ligeledes når hun drikker, hvor der ofte kan løbe lidt bagud og ned i folderne. Brug evt en lille savlesmæk.
Du skal være opmærksom på at det meget vel kan udvikle sig til en svampeinfektion. Så bliver det rødt og knoppet. Det skal du behandle med Brentan salve. Det er almindeligt at børn får svampeinfektioner, såvel i numsen som under hagen (når de er buttede). Brentan kan du sandsynligvis finde under navnet brenazol eller indholdsstoffet miconazol. Det fås i forskellige styrker.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske