Brev:
Luft i maven - 10 mdr.
6. februar 2005
Alder:
10 mdr.
Luft i maven - 10 mdr.
Hej Helen
Min lille dreng har lidt utrolig meget af luft i maven med mange (natlige) smerter til følge. Vi fandt så ud af at han var laktose-intollerant og problemet hørte midlertidigt op. Igen begyndte de samme smerter og vi tog ham til en kinseolog, som fandt ud af at han også var intollerant overfor hvidt sukker og majs. Og så hørte de natlige smerter endelig helt op :-))))
I starten gav vi ham soya-mælk, men vi fik så at vide at det faktisk er ret hårdt for fordøjelsen og hans var ret "tyndslidt" i øjeblikket, så vi købte havre-mælk til ham istedet. Det er han helt vild med.
Han får også havregryn med havremælk eller havregrød til morgenmad og elsker desuden frugt, som han får meget af. Groft brød får han også. Nu har han efter noget mave-halløj med opkast og diarré haft utrolig meget luft i maven de sidste mange nætter. Det er IKKE den samme type prutter han kommer med, derfor er jeg sikker på at det ikke er endnu en intollerance der er dukket op, men derimod måske noget i hans kost, som jo igen er blevet ændret efter vi fandt ud af hans nye intollerancer. Desuden sagde lægen at han havde rigtig godt af havre, så det har vi givet ham meget af.
Min lange indledning ender så ud i det enkle spørgsmål: kan det være havregryn/havremælken der giver ham så meget luft i maven? Eller mon bare det er "efter-veer" efter hans mave-halløj? Jeg er ret sikker på at mave-halløjet var pga noget rå æg han havde fået i munden, for fredag kastede han op, lørdag havde han høj feber og søndag og mandag havde han diarré (altså så det der nåede at blive forarbejdet i maven kom ud den anden vej, mens det der endnu ikke var nået så langt røg op med opkast) - altså en mild forgiftning.
Nu er afføringen normal, dog hyppig, men luften fortsætter altså. Også om dagen, men ikke med gråd til følge...
Kan det mon være alle de frugter han får og al den grove brød (får han måske for mange fibre) - eller har du hørt at havre kan have den effekt, så jeg må skære ned på mælken evt.
Sikken en lang sludder, det er jeg ked af :-) - håber dog du kan hjælpe mig, for det er efterhånden nogle laaaaange nætter...
Hej fra Iben