Svar: Luft i maven - 10 mdr.
6. februar 2005
Alder:
10 mdr.
Hej Iben
Jeg kan godt huske jeres historie og ved også at du tidligere har nævt at I havde gode erfaringer med brug af havremælk:o) Desværre kender jeg ikke meget til brug af havremælk og ved derfor ikke hvorvidt dette skulle være mere 'luftfremkaldende' end andet. Derfor må jeg forholde mig lidt til det du i øvrigt skriver.
For det første tænker jeg at din søn jo tidligere har responderet rigtig godt på havre og havremælk og derfor vil det være usædvanligt, hvis han pludselig begyndte at få problemer med dette også. Jeg ser derimod en sammenhæng imellem hans mave reaktion på ægene og det at maven 'lige skal finde sig selv' igen.
Det er rigtigt at frugt og fibre kan sætte gang i/ændre på maven på flere måder, men hvis jeg husker rigtigt så har din dreng allerede var han var lille været vant til at spise rigtig meget frugt og brød er jo også godt for ham.
Når man har et barn som er mælkeintolerant eller ikke tåler bestemte fødevarer, så er det jo en svær balance. På den ene side skal man skåne barnet, så det fortsat trives og har det godt og på den anden side skal man ikke fjerne så meget fra kosten at kosten ikke bliver tilstrækkeligt varieret og sufficient.
Samtidig er det jo også vigtigt at din søn bibeholder sin glæde og interesse for maden, så det ville være synd for ham at du fjernede havremælken som han er så glad for eller skar ned på hans indtag af frugt og brød - det er en svær balance.
Jeg kan godt forstå at du er ret tyndslidt lige nu, det er hårdt med søvnløse nætter, ovenikøbet efter en sygdomsperiode, hvor man jo ellers gerne ville komme lidt oven på igen - jeg tror dog umiddelbart at du skal prøve at se tiden an. Han har jo været voldsomt påvirket af det æg han har fået.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske