Brev:
Søvn og kost, 5 måneder søn
6. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Søvn og kost, 5 måneder søn
Hej Helen
Vi skrev til dig igår omkring vores søn på 5 måneder som har svært ved at falde i søvn og vågner mange gange. Du skrev at du tænkte at han var mere sulten. Vi lånte idag en malkemaskine på falck stationen. Jeg malkede ca 60ml ud, det spiste han glædeligt, selvom jeg lige havdet ammet ham. Det tyder jo på at han ikke bliver mæt ved at amme.
Problemet er at vi har svært ved at få ham til at tage flaske. Her idag var faktisk første gang han har taget flaske, men der var jo også min mælk i. Nu kunne vi godt tænke os f.eks at give ham vælling om aftenen, så han kunne sove lidt bedre. Har du nogle gode råd til, hvordan vi kan få ham til det.
Hvornår skal vi begynde at give tre skemåltider, måske kunne du give et forslag til en rytme i forhold til hans mad.
Angående hans søvn: fra han var helt spæd har vi været meget hurtige til at tage ham op om natten ved det mindste brok/klynk. Har vi så helt ødelagt hans mulighed for en god soverytme? Nu synes vi det er svært at vide hvornår han skal tages op om natten. Han klynker/smågræder, ligger meget uroligt, han har for det meste lukket øjne. Er det hans måde at kalde på os eller skal vi lade ham ligge og hvis så hvor længe? Vil han føle sig svigtet, hvis vi ikke tager ham op, det er han jo vant til vi gør. Vil det være en ide at give ham sit eget værelse allerede - så hører vi ham jo ikke så hurtigt.
Sidste spørgsmål: vi har jo vendet ham til at vi vugger ham i armene når han skal sove - han kan bedst lide at vi sidder på sengen og hopper temmelig voldsomt, det kan vi bare ikke holde til mere, så i dag sad vi med ham i armene og vuggede ham stille og roligt. Han skreg hel vildt i ca 35 min og faldt så til ro da jeg sang for ham. Nu er vi meget imod at børn skal skrige sig i søvn men vi sidder jo med ham. Føler han sig svigtet af os eller er det ok når vi sidder med ham og trøster ham?
Det blev til mange spørgsmål, håber du kan finde rede i det.
P.s jeg synes det er hårdt at have et barn med søvnvanskeligheder - man føler sig som dårlige forældre.
Venlig hilsen Katja og Thomas