Brev:
Kan ikke sove om natten
8. februar 2005
Alder:
8 mdr.
Kan ikke sove om natten
Kære Helen Lyng Hansen
Vi er nået til et punkt herhjemme, hvor vi har desperat brug for hjælp til en forandring! Vores pige på 8 måneder + en uge sover meget, meget dårligt om natten, og da hun kun vil have sin mor om aftenen/natten er jeg ved at være kørt helt ned.
Vores egen sundhedsplejerske er løbet tør for råd og siger, at der bare er nogle børn, der ikke kan sove, og hun kommer til det på et eller andet tidspunkt...
Jeg vil prøve at beskrive situationen så grundigt som muligt, så du kan have et ordentligt grundlag at svare på:
I løbet af dagen sover hun omkring fire timer - en to-timers lur om formiddagen og enten én to-timers lur eller to lure på en time om eftermiddagen. Ingen problemer her - hun kan lægges i barnevognen og selv falde i søvn.
Om aftenen putter vi hende mellem syv og otte, når hun viser træthedstegn. Jeg ammer hende og hun lægger sig som regel hurtigt til at sove og falder i søvn ind til mig (hun sover på en madras på gulvet ved siden af vores madras, som også er på gulvet). Og så starter festen ellers!! Hun vågner efter en halv time (på klokkeslet) og skal derefter hjælpes i søvn igen og igen og igen resten af aftenen og natten. Hun falder som regel hurtigt i søvn igen, men vågner det sekund, jeg forlader værelset. På en god nat vågner hun hver time, på en dårlig hvert kvarter. Hun skal så have sutten og helst putte helt ind til mig for at sove igen. Jeg ammer hende ved sengetid, ved 22-23 tiden, når vi selv går i seng og tidlig morgen ved 5.30-6 tiden.
Vi kan overhovedet ikke finde ud af, havd det handler om og har efterhånden prøvet alt. Vi har ladet hende ligge i hendes tremmeseng, hvor vi enten sad der eller gik frem og tilbage ind til hende. Hun skreg og skreg i fire timer de aftener, og brækkede sig af at skrige. Så det vil vi ikke igen - for os føltes det simpelthen som et overgreb. Vi har prøvet at tage hende op igen om aftenen, hvis nu det var fordi hun bare havde et lille søvnbehov. Men hun virker altså træt, og er i løbet af dagen også tit træt. Vi har så de sidste to måneder fulgt principperne i "no cry sleep solution", men uden nogen forandring i hendes søvnmønster overhovedet.
Hun er generelt en glad pige i løbet af dagen og udvikler sig fint. Hun kan kravle og stå ved møblerne og er en udforskende og utålmodig (læs:hidsig :-)) sjæl. Vi har dog en fornemmelse af, at hun kunne have det endnu bedre, hvis hun fik sovet ordentligt om natten. Det er som om hun er i kronisk søvnunderskud og derfor tit lidt pivet og klæbende.
Hun har hele sit liv haft et stort tryghedsbehov og har meget brug for at se folk an. De første tre måneder kunne hun ikke være sammen med sin far uden at skrige. Han kan uden problemer være sammen med hende en hel dag nu, men dur altså stadig ikke om aftenen og natten. Hun vil under ingen omstændigheder holdes af andre før hun har været sammen med dem længe (flere dage faktisk).
Jeg spekulerer på, om hun mon er sulten, når hun ikke kan finde ro om aftenen og natten - synes ikke hun spiser så meget. En typisk dag ser sådan ud:
5.30-6: ammes i sengen
op kl. 8
8.30-9: grød, fx hirsegrød lavet på 1/2 dl hirseflager og 1 1/2 dl væske. Heraf spiser hun mellem det halve og det hele. Vand af kop.
Lidt bryst inden hun kommer ud og sove ca. 9.30.
11.30-12: mos af grøntsager, fx to små kartofler og en gulerod + lidt kød eller fisk. Vand af kop. Her er hun som regel sulten og spiser det hele.
Lidt bryst inden lur ca. kl. 13.30.
Prøver at indføre eftermiddagsmåltid efter luren, men som regel er hun ikke interesseret.
Bryst igen sidst på eftermiddagen.
5.30-6: Igen grøntsagsmos. Vand af kop. Her er hun som regel også sulten. Lidt moset banan eller et stykke æble at gnave på som dessert.
Aften: amning.
Er det nok fast føde for en pige på hendes alder. Hun vejer ca. 9 kilo og måler vel ca. 76 cm (4220 og 53 cm ved fødsel).
Jeg spekulerer på, om jeg helt skulle holde op med at amme hende for at bryde hendes stærke binding til mig, men hun har aldrig ville tage en flaske...Spiser hun nok, og hvis ikke hvordan får vi så mere i hende? Hun kan endnu ikke spise rugbrødshapsere eller stykker af grøntasger eller kød. Hun er heller ikke så skrap til at drikke af kop endnu.
Nå, det er efterhånden en lang smøre - håber du kan finde hoved og hale i det.
Hvorfor kan hun ikke sove om natten??!! Er det tryghedsbehov (som skal opfyldes og så af sig selv vil aftage), er hun sulten eller hvad f.... handler det om?
Mangelen på søvn og frihed om aftenen er ved at begrænse mit liv så meget, at jeg er desperat for at tingene skal forandre sig, og jeg har meget brug for et nyt blik på tingene. Håber du kan komme med et konstruktivt indspark i vores fastlåste situation :-)
Mange hilsner fra Dorte