Svar: Kan ikke sove om natten
8. februar 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Dorthe
Det er simpelthen utroligt at du stadig hænger sammen - hvornår sover du? Som jeg ser det, så har I alle efterhånden brug for en sammenhængende nattesøvn, ingen af jer sover og at jeres datter vågner så hyppigt natten igennem,- det er uholdbart. Det er vi fuldstændig enige om.
Tanken om moderbinding strejfer også mig og jeg tænker faktisk på om du mon skulle stoppe med amning, simpelthen for at få brudt det mønster at det kun er dig, der duer, så far kan komme mere på banen. Jeg er dog i tvivl om det vil ændre noget, da det jo ikke er amning, som holder din datter vågen om natten. Hun har godt nok brug for trygheden og at ligge tæt hos dig, men hun dier jo ikke og at blive ammet aften og morgen det er jo i orden. Samtidig så er amningen jo god om dagen, hvor hun bliver ammet før hun skal sove og det fungerer fint.
Jeg tænker også at amningen jo ofte vil stoppe af sig selv, altså at din datter på et tidspunkt måske om et par måneder, vil begynde at interessere sig for andet end amning og blive mere forstyrret, når hun ligger ved brystet. Interessen for brystet vil derfor mindskes og behovet sættes ned og det er alt andet lige nemmere at stoppe, når både mor og barn er parate til det.
Med hensyn til kost og indtag, så er det svært at sige om din datter får nok. Umiddelbart må du regne med at det er okay, da du jo f.eks. tilbyder hende ekstra mad om eftermiddagen og hun afviser dette. Det er dog stadig forholdsvis hyppigt at hun bliver ammet, hvis jeg regner dine måltider sammen, så får hun 6-7 ammemåltider i løbet af et døgn. Du kunne måske forsøge at skrue ned for amningen, således at hun ikke ammes mere end 3-4 gange i døgnet.
Man kan sige at med den alder hun har så er der ingen grund til at introducere en flaske. Samtidig så lyder det dog også som om at din datter har et stort tryghedsbehov og måske netop finder tryghed ved at kunne 'sutte' når hun skal sove. Alternativiet til bryst kan i jeres tilfælde derfor godt blive en flaske, selv om hun jo skal af med den igen. Vælger man dette op med at kunne få en mere fast søvnrytme, så er det måske værd at tage med.
Det jeg tænker er at en flaske også giver mulighed for at andre kan passe hende, så du/I kan komme hjemmefra. Jeg ved godt at bindingen går begge veje og det vil være utroligt svært for dig at gå fra hende, men det kan godt være nødvendigt. Både for at bryde mønsteret, men også for at give dig fornyet energi. Det kræver dog at den der skal passe jeres datter kender hende godt og er i stand til at bevare roen, når jeres datter ikke gør det.
Udover at skrue amningen ned og holde øje med hendes mælkeindtag for at give plads til mere fast og mættende føde, så tænker jeg på, hvad der sker, når hun vågner op og som du skriver 'skal hjælpes i søvn igen og igen resten af aftenen og natten'? Er hun urolig, grædende, møver hun rundt, har hun lukkede øjne, sætter hun sig op og vigtigst måske - Hvad gør du?
Det er jo meget vigtigt at du overvejer om hun vågner fordi det er en vane. Altså at hun simpelthen pr rutine begynder at møve rundt, fordi du så har en handling i forhold til dette? Du skriver at du giver hende sutten og så putter tæt, er det det?
Du skriver at hun, når hun er blevet lagt i egen seng har skreget i timevis og til sidst kastet op - det lyder som du siger nærmest som et overgreb, ihvertfald ikke noget der har været positivt for hende. Men hun skal jo heller ikke græde i så mange timer! Modsat dette skriver du også at I har forsøgt 'The No-cry sleep solution", - hvor konsekvent har I været i dette?
Jeg kan godt forstå at I har prøvet alt, i håb om at et eller andet ville hjælpe, men strategien fremover er nok at I beslutter jeg for, hvordan I vil putte jeres datter og så følger I dette ritual, denne plan. Det er vigtigt at I er enige om hvordan. Det kan f.eks. ikke nytte noget at I beslutter at far skal være den der putter, og mor så kommer rendende efter 30 minutter. Med mindre aftalen går ud på at I er fælles om putningen. Så kan det være sådan at mor putter og far kommer ind og siger god nat, når hun vågner igen. Det vigtige er at I holder hinanden fast i de aftaler I har lavet. En aftale som I begge med hjertet føler I kan overholde.
Hvis du vil mindske moderbindingen, så skal amningen nedtrappes, og din datter flyttes på eget værelse. Hvis far skal være den der tager over, så lad ham komme på banen. Nogle gange skal vi jo som mødre også give fældrene lov og tro på at de godt kan, selv om barnet protesterer.
Når alt det er sagt, så handler det jo også meget om at lytte til din datters signaler, hendes gråd. Hvad er det hun beder om? Nogle børn vil kunne græder ulykkeligt, men vil acceptere situationen, når far er der og mor ikke viser sig. Andre børn vil kun mor, men vil så til gengæld falde til ro, med det samme mor viser sig, atter andre børn vil slet ikke kunne finde ro, sålænge forældrene er om dem, men vil have brug for roen og at være alene. Din datter lyder som om hun ikke kan være alene, men kan hun lære at sove uden mor?
Der er ingen tvivl om at hun har et stort behov for tryghed og det vil hun sandsynligvis altid have. Det er klart at tingene vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre, men hun vil måske høre til de børn som i årene frem fortsat har behov for at komme ind til mor og far i løbet af natten.
Tilsidst vil jeg lige sige at situationen som den er nu jo ikke pludselig er blevet sådan. Som du beskriver det, så har det været sådan hele tiden og der er kun en til at ændre det og det er dig eller jer forældre. Hvorfor hun har det sådan, hvorfor trygheden er så vigtigt for lige netop hende kan jeg jo ikke sige, men måske ved du det selv. Måske kan du selv se, hvad grunden til hendes afbrudte søvnmønster kan være.
Det gode sovemønster hun har i løbet af dagen kan måske overføres til om aftenen også. Hvor sover hun? Sover hun f.eks. i barnevogn, så prøv at bruge den om aftenen også. Tænk anderledes og tænk positivt. Alt kan lade sig gøre - det skal det! :o)
Jeg håber du kan bruge nogle af mine tanker og jeg ønsker jer fortsat held og lykke med projekt 'sov godt'.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske