Svar: Spørgsmål om kost - madplan til dreng på 6 mdr.
6. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
Ernæringsmæssigt er der ikke nogen forskel på om du laver maden selv eller køber de industrielt fremstillede produkter. Det som umiddelbart er vigtigt lige nu og her, er at Tobias får en positiv oplevelse ud af det at spise, så I kommer godt igang med skemaden.
Når det er sagt, så skal man dog være opmærksom på at de industrielt fremstillede produkter ofte er mere søde end det man selv laver, hvilket gør at børnene nogle gange kommer til at foretrække dette og fravælge den egentlige mad, som de skal have på længere sigt.
En mulighed er derfor at blande tingene som du gør, således at du f.eks. bruger den færdige kartoffelmos og kommer egne mosede grøntsager på.
En anden ulempe ved de industrielfremstillede produkter er at de ofte er meget fine i konsistensen, hvilket jo har betydning, når barnet skal til at lære at tygge. Men også her kan det være en fordel at blande færdige og egne produkter, for så at overgå til f.eks. egne grøntsager, som kan moses med en gaffel.
Med hensyn til væske, så er der umidelbart ikke noget at sige til at Tobias ammer mere aften og nat - han skal som du selv er inde på indhente det han ikke har taget i løbet af dagen. Ernæringsmæssigt kan man sige at når han er 6 mdr gammel, så behøver han ikke længere mad om natten, men burde kunne tage sit behov i løbet af dagen, så du skal passe på at han ikke begynder at vende op og ned på nat og dag, men kommer ind i en god rytme fremover:o)
Mange børn har selv om de er blevet 6 mdr, fortsat behov for amning om natten, men ofte vil det være et tryghedsbehov eller en måde at 'indhente det forsømte'. Det vil derfor være hensigtsmæssigt om du kunne få Tobias ind i en rytme, hvor han f.eks. fik mælk kl 22-23 og så sov til tidlig næste morgen f.eks. kl 5-6. Det ville være dejligt for jer begge at få en sammenhængende søvn her:o)
Hvis han afviser brystet om dagen fordi han interesserer sig for alt muligt andet og 'ikke har tid', så er det naturligvis svært. Nogle gange kan det hjælpe at lægge sig i sengen for nedrullede gardiner, simpelthen for at skabe lidt det samme som om natten. Det kan være en måde at få vendt lidt mere rigtig rundt på dag og nat.
Alternativt kan du give ham erstatning af en kop om dagen og ikke give helt så meget vand, således at han kun får vand imellem måltiderne, som tørstslukker her, men får mælk sammen med maden.
Sålænge han kun får slurke af mæk, så er det fint at det er sødmælk, men hvis han skal op og have mere mælk, så bør det være erstatning. Hvorvidt du skal give flaske afhænger af om han er vant til at få dette. I princippet er der jo ikke grund til at introducere en flaske, da han drikker fint af kop, men modsat kan flasken også være god fordi han her indtager større mængder og det er 'lettere' hvis han skal passes.
Ulempen ved flaske er naturligvis at det kan gå ud over din mælkeproduktion, så der vil ske en nedtrapning af amning og det skal du jo være parat til. Om han helt vil vælge amningen fra er svært at sige, - umiddelbart ikke med den alder han har, men samtidig finder han jo heller ikke brystet aller mest interessant.
Du kan evt. forsøge at give ham en flaske om aftenen, når du selv går i seng. Tanken er at han skal have den imens han sover, både fordi han vil kunne spise i søvne og samtidig ikke helt vil registrere flasken på samme måde. Forhåbentlig kan du så på den måde få fyldt ham mere op til natten, så han sover længere og bedre og du dermed stille og roligt kan få vendt billedet.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske