Brev:
Rytme hos 3 1/2 mdr. gammel pige
7. februar 2005
Alder:
3 mdr.
Rytme hos 3 1/2 mdr. gammel pige
Hej Helen
Vores lille pige på 3 1/2 mdr. er begyndt at ændre sin dagsrytme væsentligt.
De første 3 måneder sov hun meget i løbet af dagen (ca. 3 timer formiddag - 2 timer eftermiddag) kl. ca. 19 powernappede hun ca. 20 min. Og så var hun ellers vågen til 22:00, hvor hun var småurolig og spiste fra tid til anden.
De sidste par uger har hun været meget vågen i løbet af dagen (een enkelt dag sov hun kun 2 x 30 minutter hele dagen ), så sov hun fra 19:30 til næste morgen kl. 6:00. Jeg går ud og går tur med barnevognen både formiddag og eftermiddag, og hvor hun førend ville døse hen i løbet af 10 minutter, begynder hun nu bare at græde højtlydt og skriger ligefrem tilsidst for at komme op. Efter 15 minutter hvor jeg kan se, at det er håbløst vender jeg næsen hjem...Og så er hun ellers oppe til om aftenen ved 19-tiden.
Det er smadder skønt at hun allerede kan lægges 19:30 nu. Så det klager jeg ikke over :-), men jeg synes jo, det er synd for hende, at hun ikke kan sove særlig længe om dagen.
Min mand står altid op kl. 6:00, så hun vågner sammen med ham. Og går altså i seng mellem 19-20. Hvor jeg førend kun kunne have hende oppe 1 time ca. om morgenen, førend hun blev træt igen, virker det nu som om, at hun først er småtræt ved 9-tiden igen.
Ville det ikke være passende hvis hun kunne sove f.eks. fra 9- 10:30 og så igen fra fx 14-15:30, samtidig med at hun gik i seng 19:30?
Jeg ved godt, at det skifter hele tiden, når de er så små...men som sagt synes jeg det er synd at hun ikke kan sove særlig meget om dagen...skal jeg prøve at finde helt faste tidspunkter i løbet af dagen at lægge hende på? Skal jeg også prøve at finde helt faste spisetidspunkter? Hun bliver ammet fuldt ud.
Bedste hilsner
Lise