Svar: Rytme hos 3 1/2 mdr. gammel pige
7. februar 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Lise
Det lyder som en rigtig god idé at give hende en lur både formiddag og eftermiddag og det lyder bestemt også som en rigtig god idé at du begyndte at sætte mere faste tider på. Det kan du godt gøre med den alder hun har nu.
Det kan dog også godt være at det er for lidt med to lure i løbet af dagen. Rigtig mange børn sover 3 gange i løbet af dagen, sålænge de er under 6 mdr. Nogen sover 4 timer i alt i løbet af dagen, andre sover 6 og atter andre kan nøjes med 3 som din datter, - men umiddelbart vil jeg nu sige at det er de færreste. Din datters tidligere soverytme lyder fornuftig.
Da din datter tilsyneladende pludselig har ændret sine sovevaner, så kan jeg ikke lade være med at tænke på om hun mon er mere sulten? Du skriver at du ammer hende fuldt, men rigtig mange børn har omkring 3 mr´s alderen det der hedder appetitspring, hvor de er ved at være så store at de har behov for mere mad. Derfor er det vigtigt at lægge dem hyppigere til.
Jeg tror derfor det kunne være en god idé at du, som du også selv er inde på, begyndte at lægge mere mærke til ammetidspunkter og fik puttet et ekstra måltid ind, hvor det kan lade sig gøre. Det kunne være at du f.eks. altid ammer morgen og aften og at du altid ammer når hun skal sove og måske også når hun vågner, efter hvad behovet er og hvordan jeres rytme i øvrigt kører.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske