Brev:
Mad - hvor meget?
27. august 2015
Alder:
5 mdr.
Mad - hvor meget?
Kære Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. min drengs søvn. Denne gang har jeg et spørsgmål vedr. mad.
Min dreng er nu lige knap 6 måneder. Han er en rigtig dejlig basse på ca 10 kg. Han har altid spist godt! Måske for godt?
Min dreng har siden han var 5 uger været flaskebarn. Amningen kom aldrig helt op at køre – måske fordi han fik sonde de første dage i sit liv, jeg ved det ikke, men i hvert fald lykkedes det desværre ikke. Han har næsten altid tømt sin flaske!
Det kan nok tælles på én hånd de gange han selv har sagt fra. Man læser jo ellers alle steder, at babyer selv kan regulere hvad de har behov for, og at der altid helst skal være lidt mælk tilbage i flasken. Men efter samtaler med egen SP mente hun, at han er en ”overspiser”, og at det er okay at han tømmer flasken, og at der ikke er mere tilbage, og at jeg ikke giver ham mere. Inden vi startede på grød spiste han således gerne 1200 ml i døgnet.
Vi startede op på grød, da han var lidt over 4 mdr. gammel. I starten(altså efter smags-prøve-perioden) fik han lidt mere end 1 dl – men efter dit første svar-brev til mig har jeg reduceret det til ¾ dl. Han spiser ALTID op, og har endnu ikke afvist noget. Det er dejligt med en madglad baby der kan lide alt :-)
Men, hvor lang tid skal han kun have ¾ dl? Bør han ikke have mere end det nu, hvor han snart fylder 6 måneder, og bør de ikke selv kunne regulere behovet eller kan min dreng bare ikke det tror du? Jeg tror han kunne spise 2 dl hvis jeg ”gav ham lov”.
Jeg følger dine anbefalinger fra første brev mht. rytme – altså han får så vidt muligt en flaske 1-1½ time efter han har fået grød. Og inden han bliver puttet til en lur.
Med venlig hilsen