Svar: Mad - hvor meget?
27. august 2015
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din drengs mad- og mælkeindtag:)
Det er stadig vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som sikrer din dreng mælk/væske nok. Det er vigtigt, at han ikke får så store mængder skemad, at han ikke kan drikke sin mælk.
I takt med at han bliver ældre, vil han naturligt skulle tilbydes flere skemåltider dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad og også meget gerne mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop. I takt med at antallet af måltider på denne måde sættes op, og han bliver bedre til at drikke vand, så vil antallet af hans flasker skulle skæres ned, og på den måde vil skemaden stille og roligt komme til at fylde mere og mælkeindtaget fylde mindre.
De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for 6-7 flasker i døgnet og spiser skemad 2 gange dagligt. Jeg plejer at anbefale, at man begynder med skemad tre gange dagligt, når barnet er 6 måneder og her også begynder med lidt mellemmåltider - og giver flaske ca. 5-6 gange i døgnet. Hos jer har jeg anbefales tre mindre måltider allerede, men dette fordi han er en fysisk stor dreng og en dreng som virker meget sulten:) Når han bliver 7 måneder, så vil skemaden fylde mere, mellemmåltiderne erstatter flaske, og han vil i denne alder ofte trives med 4 flasker i døgnet. I 8-9 måneders alderen vil det være rigtig fint med 3 flasker og i 10-12 måneders alderen vil det være fint med 2 flasker.
Nogle børn spiser meget og andre børn spiser mindre - der skal naturligvis være plads til en varieret appetit. Hvis din dreng kan spise 1-1.5 dl. grød og mos, drikker vand af kop og stadig tager imod sin flaske, så må du naturligvis gerne give ham dette. Begynder han at afvise flasken, fordi han er for mæt eller begynder han at søge ekstra flaske om natten, fordi skemaden om dagen fylder så meget, at den nedsætter hans indtag af mælk for meget, så må du skrue ned for mængden af skemad igen.
Samtidig vil det også være rigtig godt, at du giver ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte på, gumle på osv. Og mulighederne for dette bliver naturligt større, når han bliver ældre. Lige nu kan du forsøge med en agurkering. Du kan skære et stykke agurk på 1.5 cm tykkelse, fjerne midten, så det bliver til en ring. Sæt ringen på hans tommelfinger, så kan han bedre holde fast på den. Det at sidde og gumle på lidt, styrker ham mundmotorisk, men det forlænger også hans måltid, så han begynder at føle sig mæt og derfor ikke overspiser.
Han skal have ca. 120 ml pr kg han vejer, når han er 5 måneder gammel og det svarer til et indtag på 1200 ml, - præcist som du fortæller at han ofte drikker. Det lyder fint, at du derfor tilbyder ham dette, men også rigtig fint, at du ikke lader ham drikke meget større mængder, men i stedet forsøger at finde balancen mellem skemad nok og mælk nok. En del af væskebehovet vil også blive stillet af vand, som han kan få af kop.
En plan for dagen til et barn på 6 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos - og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Flaske og sover evt. en lille powernap, men den begynder måske at kunne springes over i netop 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos - og der begyndes også her med lidt kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20. tidspunktet kan variere lidt efter, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure om dagen.
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre. Stille og roligt skal han så i denne alder lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes flaske igen. At sove igennem i denne alder vil være at kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks fra kl 23.30 til 05...
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i den nye udgave. Der står "ny revideret udgave" på forsiden, øverste højre hjørne. I bogen finder du dagsplaner, opskrifter osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske