Svar: Overgang til modermælkserstatning
7. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Lise
Hvorfor er det så magtpåliggende for dig at give hende flaske? Hvis din datter trives på brystet, så kan hun jo godt fortsætte med dette.
Med hensyn til profylac og allergi, så anbefales dette til og med 4 mdr´s alderen. Herefter kan din datter få almindelig erstatning og ernæres som alle andre børn. Kun hvor der er tale om allergi overfor mælk skal man fortsætte med den specielle erstatning og er der 'kun' tale om høfeber hos jer, så er der ingen grund til at købe den noget dyrere profylac.
Forøvrigt smager den almindelige erstatning også bedre, så det kan jo være en fordel i forhold til flasken og interessen for den.
Jeg synes det er fint at du forsøge at holde din datter lidt anderledes, så der er forskel på flaskegivning og amning. Måske kunne det hjælpe at det var far eller en anden som forsøgte sig, da du jo fortsat forbindes med mælk/amning.
Hvis hun har behov for ekstra mad, så forsøg med en lille kop eller en teske eller på en sprøjte. Ellers er der nok ikke andet for end fortsat at forsøge med flasken.
Med hensyn til stop af amning, så er det jo altid lettest at stoppe, når både mor og barn er parate til det og umiddelbart lyder det som om at din datter er meget glad for brystet, da hun jo vælger flasken fra. Der kan naturligvis være grunde til at man ønsker at stoppe også før barnet er parat, men jeg synes du skal overveje om ikke det giver sig selv ganske langsomt i og med at hun bliver større, begynder på skemad osv. så trappes amningen langsomt ned?
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske