Svar: Hvornår 3. skemåltid?
1. september 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Iben
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og jeres datter trives med både grød og mos - dejligt. De fleste børn vil være klar til deres 3. måltid omkring 6 måneders alderen og her introduceres ofte en morgengrød, så hun på den måde stille og roligt får en rytme, hvor hun spiser morgenmad, frokost og aftensmad. Hos jer lyder det dog som om, at det lige nu vil passe rigtig fint med en rytme, hvor spisetidspunkterne ligger lidt senere i løbet af dagen og at hun lige nu vil trives godt med frokosten efter sin middagslur.
Det vil sige, at planen lige nu kunne se således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 8: Flaske og puttes til første lur
Formiddag 9.30: Tilbydes lidt grød, gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Frokost 13.30: Tilbydes en anden type grød eller gerne grøntsagsmos (varier gerne fra dag til dag), vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 3. lur ca 15.30
Aften 17: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 24: Flaske
En sådan rytme vil passe rigtig fint ind til jeres dag, som du beskriver din datter og hendes rytme lige nu :)
Og så må du se, hvordan det ændrer sig. Det kan sagtens være, at hun vil begynde at kunne sove lidt længere om natten uden at få mælk, så hun f.eks. begynder at sove fra kl 24 til 05/06 og dermed får flasken og sover videre og dermed vågner lidt senere - og så kan komme op, starte med morgengrød og små mellemmåltider. Det vil sige at en plan i 6 måneders alderen f.eks. kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre, dagen starter således senere end nu... måske:)
Morgen 7: Tilbydes lidt morgengrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og i 6 måneders alderen begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 13
Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop og tilbydes her også stadig flaske
Sover måske en powernap eller begynder måske at springe den over i 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Flaske og begynder at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor der så gives en tidlig morgenflaske.
Det er rigtig godt at holde mængden af skemad lidt nede, så hun ikke spiser så store måltider, at det nedsætter hendes indtag af mælk for meget. Det er stadig mælken, som er hendes hovedindtag, og først når hun er 7 måneder begynder maden at erstatte hendes flasker. Det vil sige at I 5-6 måneders alderen vil hun ofte have brug for 6 flasker i døgnet og i 7 måneders alderen vil hun ofte trives med 4 flasker i døgnet. Disse fire flasker vil ofte ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at mellemmåltiderne og vand af kop erstatter flasken formiddag og eftermiddag.
Du må gerne tilbyde hende øllebrød eller havregrød i små mængder. Indholdet af gluten er meget lavt og hun må gerne få gluten, selvom hun ikke er fyldt 6 måneder (det er de nye retningslinjer). Mængden af gluten introduceres gradvist. Du kan derfor godt tilbyde hende variation af forskellige typer grød om morgenen og også variere mellem f.eks. øllebrød og grøntsagsmos til frokost. På den måde vænner du hende til at rugbrødssmagen og grøntsagerne - som hun jo skal have mere og mere af fremover:)
Med hensyn til hendes tidlige opvågning, så kan det godt være at det vil ændre sig helt af sig selv i takt med at hun bliver ældre. Hendes søvn og rytme vil hele tiden ændre sig lidt. Det kan dog også være, at hun er en lille lærke og derfor vågner meget tidligt... Lige nu er I nødt til at se, hvad tiden bringer:)
Med hensyn til flaskesutten, så lyder det som om, at hun trives med den størrelse sut, som hun har lige nu og der er derfor ikke umiddelbart grund til at skifte. Du fortæller at hun lige nu bruger 5-10 minutter på at tømme en flaske og det lyder ikke som om, at det behøver gå hurtigere. Hen af vejen vil hun dog sandsynligvis få brug for en større sut, så når sutterne trænger til udskiftning, kan du naturligt købe nummeret større og se om ikke også dette fungerer fint. Det vigtigste er dog, at hun trives med sin flaske og drikker mælken i et tempo, som er rart for hende:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre. Derudover vil jeg også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og et fødevareregister, hvor du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i den nyeste udgave, der står "ny revideret udgave" på forsiden :)
Fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske