Svar: Urolig ved flaske
1. september 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Annette og baby Ada
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - jeg skal forsøge at komme omkring dem alle så godt som muligt :) Og ja, jeg er sikker på, at andre også vil få glæde af at læse både dine og mine tanker.
Det anbefales ikke, at du starter på skemad, før Ada er 4 måneder gammel eller 17 uger. Det er vigtigt ikke at starte for tidligt, - for det første fordi hendes mave skal kunne følge med, men også fordi man faktisk nogle kan opleve, at barnet har følt sig lidt for presset og derfor afviser skemaden efter 1-2 måneder. Dette er naturligvis problematisk, fordi hun jo på det tidspunkt helst skal have lidt skemad.
Vælling anbefales tidligst fra 6 måneders alderen - eller sagt på en anden måde, hun behøver i princippet ikke vælling. Hun har ikke brug for de ekstra næringsstoffer som næringen kan indeholde, og hun kan ligeså godt få en rigtig grød. Man kan dog godt vælge at lave grøden så tynd i starten, at der er mere tale om en vælling end en grød, og det lyder lidt som om, at det er det du har gjort. Når jeg taler om vælling, så er det vælling givet i sutteflaske, som alternativ til modermælkserstatning - vælling er en tilskudsblanding (ligesom type 2 erstatningerne).
Hvis du vil give vælling i sutteflaske, når hun er mellem 4-6 måneder gammel, så vil jeg anbefale at du ikke giver mere end 2 flasker dagligt, svarende til max 400 ml. Derudover bør hun tilbydes modermælkserstatning, fordi hun ikke er ældre end hun er. Vælling er som sagt fra 6 måneders alderen...
Modermælkserstatninger er fuldgyldige. Det betyder at barnet kan leve udelukkende at disse. Der står modermælkserstatning på pakken og nogle gange kan der også stå type 1.
Tilskudsblandinger er ikke fuldgyldige. Det betyder, at hun ikke kan leve udelukkende af disse, men at de skal gives ved siden af skemad, for at sikre hendes næringsbehov. Tilskudsblandinger har type 2 eller type 3 (til ældre børn). Type 2 kan gives fra 6 måneders alderen.
Du er kommet til at give din datter tilskudsblanding allerede nu - og også vælling - og det er altså lidt for tidligt. Jeg tænker dog ikke, at det på nogen måde har skadet hende, og du skal ikke være urolig, det lyder også som om, at du har blandt type 1 og 2, så det er begrænset, hvor meget hun har fået af type 2, men det vil være rigtig fint, hvis du kan gå tilbage til type 1 erstatningerne, til hun bliver lidt ældre...
Type 2 erstatninger mætter ikke mere end type 1 erstatninger. I dag er der ikke nogen forskel her. Type 2 erstatninger indeholder dog ofte mere jern og kravene til sammensætning af type 2 erstatninger/tilskudsblandinger er ikke helt så strenge som de er til modermælkserstatning. I følge Sundhedsstyrelsen behøver man slet ikke gå over til type 2 erstatning, børn kan trives fint på type 1 så længe de får flaske...
Sååå: Du bør ikke starte over på type 2 endnu, men vente til hun bliver lidt ældre. Det vil være bedst, hvis du giver hende almindelig modermælkserstatning type 1, og hvis du ønsker at supplere, så kan hun, når hun er mindst 4 måneder, tilbydes lidt grød, evt. lavet tyndt, så det minder om vælling. Hvis du ønsker at give hende vælling i flaske, selvom hun ikke er blevet 6 måneder (vællling mætter mere end modermælkserstatning) så bør hun ikke tilbydes mere end 2 flasker vælling i døgnet, resten bør være modermælkserstatning, og jeg vil ikke anbefale, at du også tilbyder grød, når hun ikke er ældre.
Hvis du skifter over til type 2, når hun bliver 6 måneder, så skal hun have samme mængde i hver flaske - for det mætter ikke mere - med mindre du giver hende vælling:) Det vil dog være sådan, at i takt med at hendes indtag af skemad øges, så vil hun naturligt kunne drikke lidt mindre af sine flasker. Ofte skrues der dog ikke så meget ned i mængden af hver flaske, det vil på sigt være sådan, at det er antallet af flasker, som skæres ned. Det vil sige, at hvis hun lige nu får f.eks. 7 flasker i døgnet, så vil hun, når hun er 6 måneder sandsynligvis trives med 6 flasker i døgnet. Hendes indtag af skemad øges langsomt og når hun er 7 måneder vil hun trives med 4 flasker i døgnet ved siden af skemad flere gange dagligt....
Det er usædvanligt, hvis hun trives bedre på f.eks. grøn allomin 2 end på grøn Allomin 1. Der burde ikke på den måde være forskel... Hvis det er det du oplever, og du gerne vil fortsætte med at give hende grøn Allomin 2, så synes jeg du skal ringe til Sempers ernæringsekspert og høre, hvad de anbefaler. De ved præcist hvori forskellen består. Du kan ringe til Semper på telefon 80 60 74 00, alle hverdage i tidsrummet 9:30-12:00 samt kl.13:00-14:00.
Nan Sensilac findes så vidt jeg ved "kun" som modermælkserstatning og altså dermed type 1. Det er altså netop den type erstatning, som din datter skal have med den alder hun har, så hvis hun trives med den, så vil det være godt at bibeholde den. Du kan ikke købe en Nan Sensilac 2 - du kan i stedet købe f.eks. NAN pro 2, som du først bør give fra 6 måneder. Lige nu bør du vælge type 1, som er en modermælkserstatning...
Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele, og at du kan bruge ovenstående lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske