Svar: Døgnrytme, når man er 2 mdr.
1. september 2015
Alder:
2 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev, velkommen til og stort tillykke med den lille "store" dreng:)
Det lyder som om, at han stortrives. Han tager rigtig godt på, spiser 6-7 gange i døgnet. Amningen fungerer super, han dier fleksibelt, og du kan lægge ham til, når han viser behov, eller hvis du tænker, at det er ved at være lidt tid siden sidst, eller når det passer bedst ind i hverdagen. Det lyder så fint alt sammen og bestemt ikke som om, at du lige nu skal ændre på noget!
Rådet om at amme to gange mellem hver lur kan være godt, hvis man vil øge mælkemængden, eller hvis barnet har tendens til at powernappe for meget i løbet af dagen, så barnet pludselig har en rytme, hvor det både slatspiser og slatsover lidt hele tiden. Men for jer, skal du ikke ændre ammerytme, man skal ikke ændre på noget, der fungerer godt:)
Det du kan gøre med den alder han har lige nu, er at arbejde på genkendelighed, når han skal sove. Det vil sige, at jeres rutiner lige nu kan begynde at forme sig lidt, så han ved, at det er sovetid - fordi han kender jeres ritual. Det vil ofte være ting, som du allerede gør. Det vil sige, at du f.eks. skifter ham, giver ham nattøj på, svøber ham, ammer ham, kærtegner ham på en bestemt måde, måske giver du ham en sut eller en sutteklud, står med hænderne på hans krop, holder ham i hånden, tænder for en musikuro eller lignende. Det du nu gør, når han skal puttes, små ritualer, som gøres hver gang vil være rigtig godt.
Han skal stadig have lov til at sove fleksibelt. Det betyder, at han nogle gange vil starte dagen tidligere, andre gange senere. Nogle gange bliver han forstyrret i sin søvn i løbet af dagen og sover derfor kortere, andre dage tager han en længere lur. Nogle aftener sover han tidligere og andre senere. Det er alt sammen helt okay, så længe han ikke er ældre end han er og som udgangspunkt sover og trives godt - og det gør han!
Han har måske brug for at sove ca. 16 timer i døgnet og det er lidt forskelligt, hvordan søvnen er fordelt. Nogle børn sover 2 længere lure i løbet af dagen, andre børn sover måske 3 mindre lure og det hele er okay. De fleste børn trives med en rytme, hvor de sover 10-11 timer om natten og 5-6 timer sammenlagt om dagen. Og dette lyder din dreng til at følge.
Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så begynder deres søvn at ændre sig. Ren fysiologisk begynder søvnen at indeholde flere stadier, og det betyder, at barnet begynder at sove kortere og flere lure i løbet af dagen. Her kan det være en god idé at arbejde på en rytme, hvor du hjælper ham til at sove 3 lure dagligt. Hvis han allerede gør det, så bibeholder du den rytme, som han allerede har:)
I 5-6 måneders alderen begynder mange børn med skemad og det vil stille og roligt også være med til at ændre barnets rytme og spille ind på rytmen. Barnet skal stille og roligt vænnes til at spise på de tidspunkter, som vi normalt spiser på - vænnes til morgenmad, frokost og aftensmad osv. Og på den måde ændrer rytmen sig lidt hele tiden.
Mange børn vil med den alder, som din dreng har lige nu, sove fint om aftenen, nogle aftener sover han tidligere, andre senere, men han falder fint i søvn med amning og sover godt, bliver ammet sen aften, ammet igen midt nat og tidlig morgen. Præcist som du fortæller.
I 3-4 måneders alderen vil mange børn være vågne om aftenen og går sent til ro for natten. De sover måske deres 3. lur om dagen så sent, at de naturligt ikke kan sove allerede kl 20, men først sover når klokken måske er 22... Det er helt normalt for denne alder.
Og så i 6 måneders alderen, så ændrer det sig igen. I denne alder kan du begynde at starte dagen til et fast tidspunkt og starte dagen med morgengrød. Han begynder måske at kunne nøjes med 2 lure dagligt og vil trives med en rytme, hvor han kommer i seng omkring kl ca 20, som du skriver, at du rigtig gerne vil.
Tiden arbejder for jer og hen af vejen vil du godt kunne hjælpe ham til en mere fast rytme, som giver dig lidt mere overblik over dagen, og hvornår han skal puttes osv. Men det er ikke lige nu... Det vigtigste er dog, at han sover rigtig godt og det gør han - både dag og nat. Han ammes, sover og stortrives:) Du skal som sagt ikke ændre noget, der fungerer:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske