Svar: Drikkelse til 5 måneder gammel pige
7. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Kæreste du
Din lille pige er jo kun 5 mdr gammel og det tager tid at lære at drikke af et lille bæger. Øvelse gør mester og det skal nok komme.
At blive ammet i søvn er naturligvis et problem, hvis du synes det er det; men for din datter er det en tryg måde at finde ro på. Det der er vigtigt er at hun fornemmer at hun bliver lagt til at sove uden brystet, altså at hun bliver flyttet fra bryst/favn over i sin seng og der sover videre.
Man kan godt lære sit barn at falde i søvn uden brystet, men det kræver tålmodighed og fleksibilitet. Det gøres ved at du lægger hende til og så langsomt lirker vorten ud af munden på hende. Nogle gange vil hun bede om brystet igen andre gange vil hun kunne sove videre uden. Hun er bare ikke gammel nok til at du kan praktisere dette endnu! Sålænge hun er under 6 mdr, vil hun fortsat have behov for mælk i løbet af natten og først efter 6 mdr´s alderen har hun ernæringsmæssigt ikke behov for amning om natten.
Dertil kommer at hun fortsat har et stort mælkebehov og det vil være naturligt at hun vil kunne drikke ca 1 liter i døgnet ud over den skemad hun får. Der er derfor ikke noget i vejen for at du ammer hende i forbindelse med et måltid, så længe hun ikke er ældre, det er også med til at holde hendes mave igang og gøre at hun bedre kan kapere skemaden.
Jeg kan godt læse ud af dit brev at 'hun hænger i brystet hele aftenen' og at det nu bare er for meget. Alternativet til bryst med den alder hun har er flaske! Jeg kan også godt læse ud af dit brev at du tænker at flasken skal hun jo også afvænnes fra, så derfor ville det være nemmere at hun overgik til kop; men det er for tidligt.
Du skal derfor gøre op med dig selv om du vil begynde på flaske for at være sikker på væskeindtaget og få ændret jeres aftenmønster eller om du vil fortsætte amningen og først ændre på tingene, når hun langsomt bliver i stand til det, hvilket kommer i takt med hendes alder og udvikling.
Flasken kan hun højst sandsynligt godt lære at tage imod nu, kop vil fortsat være langsom tilvænning, hvor øvelse gør mester. For at få hende til at tage flaske kan du forsøge med din egen mælk, så smagen er den samme. Du kan også prøve at have hende liggende foran dig på lårerne og du kan prøve at holde så langt nde på flasken at du kan nå at berøre hendes kinder med dine fingre, for at stimulere sutterefleksen. Alternativt er det en rigtig god idé hvis far eller en anden forsøger.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske