Svar: Dreng på 7 mdr. sover meget dårligt
13. august 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Det er fint, at du lige får ørerne tjekket for en sikkerhedsskyld. Det er ofte sådan, at når børn pludselig begynder at vågne om natten, hvor de ellers har kunne sove tidligere, så skyldes det en infektion eller måske tandfrembrud eller lignende, der kan gøre ondt.
Hvis du ønsker, at din søn skal sove i sit eget værelse igen, er det vigtigt at du vælger det rigtige tidspunkt for flytningen. Du skriver ikke om du er hjemme eller går på arbejde, men under alle omstændigheder er det vigtigt at din søn er så tryg som muligt i hverdagen, når du vil flytte ham tilbage. Det betyder at hvis han lige er begyndt pasning af andre, så skal du vente. Eller hvis du ved, at han skal ud og passes snart, så skal du gøre det nu, før han får en ny hverdag.
Hvis alt er som det plejer, så er det umiddelbart bedste tidspunkt for tilbageflytningen i eget værelse nok den alder han har nu, dvs mellem 6-9 mdr. Hvis du venter til han nærmer sig et års alderen, vil han være mere bevidst og vil have sværere ved at tolerere ændringer i hverdagen.
Der er naturligvis stor forskel på børn og nogle vil have svært ved at blive flyttet og vil protestere voldsomt, hvor andre vil kunne flyttes uden problemer.
Det er altid vigtigt, at have et godt og fast putteritual. Ritualet består i at give nattøj på, børste tænder, blive lagt i seng og få sunget en lille sang eller lignende. I kan vælge om det skal være far eller mor der putter. I skal også blive enige om, hvad I gør når han vågner om natten. I skal sammen finde ud af, hvad der passer bedst for jeres familie og så holde fast ved den aftale I laver. Det kan være at det går fuldstændig gnidningsløst, men det kan også være at det bliver et par hårde uger.
Jeres dreng skal selvfølgelig på ingen måde føle sig forladt, trygheden at vide at I er der, har han brug for. Du skal forsøge gennem din adfærd at vise ham, at du ikke giver efter, men at han trygt kan sove videre hvor han er.
Det kan være en fordel at du skriver "nat-dagbog". Det betyder at du skriver op hvad tid han vågner og hvorlænge han er vågen. Efter nogle dage vil du forhåbentlig kunne se at han vågner mindre og at der er sket en ændring. Det kan være en stor hjælp at have tiderne at holde sig til, ellers kan det hurtigt virke som om at nætterne går ud i et og at der ingen ændring sker.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske