Svar: Rejse i påsken
8. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Emils mor og far
Se lige nu sidder jeg og tænker at det dog er forfærdeligt ærgeligt at jeg ikke ved noget særligt omkring klatring og frit kunne udøse af alle mine gode erfaringer omkring rygbærere og bæreseler;o) Desværre! Men et par overvejelser får I med på vejen.
Hvorvidt I skal bruge en voksipose eller dyne handler helt om jeres behov i øvrigt, og hvad I er til. I princippet er det ene ikke bedre end det andet, der er dog forskellige funktioner og behovet/valget må vurderes ud fra hvordan hverdagen i øvrigt fungerer bedst.
Hvis man hører til de familier som altid har barnet i barnevogn og kører sit barn fra sted til sted, så kan det være en fordel med en voksipose, da man så på samme måde som med en lift kan bære barnet med indendøre. Hvis man kører meget i bil, hvor barnet derfor sidder i autostol, så vil det være en fornuftig ting med en flyverdragt og når barnet sover ude, så kan en dyne være ganske udmærket. Det er altså både en smagssag og en vurderingssag, hvad man mener er nødvendigt. Hvis I regner med at kunne bruge en voksipose fremover, så er det fint at købe den nu, men hvis I ikke forventer at kunne bruge den særlig meget, så er der ingen grund til at købe den nu, den er trods alt dyr:o)
Som I beskriver det, så tænker jeg at det vil være en god idé med en blød flyverdragt (med fødder/sko) og putning i barnevogn under dyne. Hvis jeres dreng vågner kan han så komme op uden problemer fordi han er iført sin dragt. Samtidig kan I tætne vognen og skærme bunden mod kuldeindfald med et lammeskind eller alternativt aviser eller flamingo og herpå komme barnevognsmadrassen. Det kan være en fordel at vælge f.eks. flamigo, da jeres dreng har allergi. På dynen kan I have et fleece tæppe eller lignende, som også er med til at lune, men så I samtidig har muligheden for at ændre lidt på temperaturforholdende - tæppe på hvis lidt koldt, tæppe af hvis for varmt, tæppe lidt løftet op, hvis der kommer lidt vind.
Med hensyn til sko, så kan man få vaterede sko som passer til flyverdrager til babyer. Man kan også få skindsutsko, som er foret med uld. Rigtige sko skal han ikke have.
Med hensyn til rygbærer eller sele - jeg kender desværre ikke til de der nævnes, men min umiddelbare tanke er at han nok sidder bedst hvis han sidder på maven. Også fordi I der kan holde bedre øje med ham og se hvordan han har det. Hvordan man klartrer med et barn? - det ved I nok!
Med hensyn til rejseseng, så kan I sagtens finde en sådan brugt. Hvis den er i rimelig stand, så behøver I ikke ofre en ny madras fordi I skal på ferie i 3 uger. Hvis der havde stået en seng i huset, så havde I jo brugt den uden at spekulere nærmere over det:o)
Med hensyn til erstatning, så tør jeg ikke svare på om man kan købe dette i Frankring. Jeg vil dog tro det, da Nestlé jo arbejder i hele verden. I kan evt. kontakte Nestlé og spørge eller I kan tage en ekstra pakke med. I kan jo nogenlunde regne ud, hvor meget der skal bruges, for at dække behovet gennem 3 uger.
At skulle rejse med et barn på 5 mdr. synes jeg er fint. Det er nemmere at rejse, så længe barnet 'kun' skal have mælk. Når man rejser med børn skal man dog altid indstille sig på at det ikke altid gr lige som man havde planlagt, således at bedst som I tror at nu kan han sove i 2 timer, så sover han pludselig kun i 40 minutter og jeres planer bliver afbrudt - det skal der være plads til. Men hvis man er fleksibel og indstiller sig på at ting ikke kan planlægges helt, så er det fint at rejse med børn i den alder:o)
Jeg ønsker jer en rigtig god rejser og håber I får en god tur alle sammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske