Brev:
Uddybende spørgsmål om søvn - 8 mdr.
9. februar 2005
Alder:
8 mdr.
Uddybende spørgsmål om søvn - 8 mdr.
Kære Helen
Tak for dit hurtige svar til vores søvnproblemer - det var inspirerende :-). Vi er med på det du skriver om vanebetingede opvågninger, hvor hun nu forventer en bestemt handling fra mig for at sove videre. Alligevel sidder vi lidt tilbage med en følelse af "ja, og...?". Håber du vil uddybe lidt.
Det, der som regel sker, er at hun begynder at møve rundt og sparke vildt omkring sig for derefter at trille om på maven og begynde at kravle. Hun har åbne øjne, så jeg tror hun er vågen. tilsidst begynder hun så at græde, fordi det er som om hun ikke kan finde ud at "komme ned" igen på siden eller ryggen (hun falder meget sjældent i søvn på maven). (Faktisk ruller hun heller aldrig fra mave til ryg i løbet af dagen kommer jeg lige til at tænke på nu - kun den anden vej for at komme ud og kravle). Her er det så, at jeg tager hende ind til mig og giver hende sutten, hvorefter hun normalt falder til ro. Dette gentager sig så som sagt igen og igen.
Vores spørgsmål er så nu, hvad du helt konkret foreslår for at bryde det vanebetingede. Er det at lade hende ligge længere og se om hun tilsidst lægger sig til at sove eller er det finde en ny måde at trøste på eller fortsætter det bare de vanebetingede opvågninger med nye forventninger?
Og så lige med hensyn til ammestop. Vi har faktisk hele hendes liv forsøgt at få hende til at tage en flaske uden held, og nu synes vi ikke det kan betale sig mere, hvor hun er blevet så gammel. Mine bekymringer ved ammestop er, om hun så får nok væske, fordi hun som sagt ikke er så god til koppen endnu. Er der en alder, hvor man kan sige, at et barn "normalt" kan klare at indtage sin væske/mælk af kop, for hvis det drejer sig om kort tid endnu vil jeg heller trappe lidt ned og så stoppe fx om et par måneder end at kæmpe mere med flasken.
På forhånd tak for endnu et svar :-)
Mange hilsner fra Dorte