Svar: Uddybende spørgsmål om søvn - 8 mdr.
9. februar 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Dorte
Vanebetingede opvågninger - ja det handler f.eks. om at jeres datter 'vågner op' hver gang hun taber sutten, fordi hun har lært at hver gang sutten mangler i munden, så putter mor den i munden igen. Hun har altså lært sig at den skal være i sutten og når den ikke er det, så vågner hun.
Derfor kan en måde at ændre vane på være at lære hende at falde i søvn med sutten, men at kunne sove videre uden at sutten kommer i munden igen. Det handler også om at lære hende at sove uden at ligge helt tæt - men i stedet lære hende at sove, med en hånd at hold i. Altså finde balancen imellem at give hende trygheden, som hun har brug for, men samtidig få nedsat 'service-niveauet' lidt i løbet af natten og lære hende at sove med 'mindre midler'. Hvis hun langsomt kan lære at falde til ro ved at blive puttet igen og få en hånd at holde i, så vil hun måske langsom kunne lære at sove, vor man bare stryger hende over håret, for så at lære at sove ved at man bare sidder der og til sidst ved at vide at man er der:o)
Det tager rigtig langt tid at ændre vaner, fordi vaner er tryhed og børn elsker ritualer, de elsker det genkendelige og falder til ro ved det. Det tager tid og kræver tålmodighed at skabe nye genkendelige rammer.
En ny genkendelig ramme kan også være en substitut for mor - det kan være en spilledåse, som spiller samme melodi igen og igen eller en bamse, en sutteklud eller lignende. Altså en ting som fremover kan følge hende og være med til at give tryghed uanset hvor man skal sove eller skal falde til ro. Det gælder f.eks. også når hun skal tl at sove i institution eller hvis hun skal puttes, når I er på besøg hos nogle venner osv.
Når hun møver rundt om natten, så lyder det som om hun trods alt er så vågen at hun lige skal sikre sig at I er der. Uden at I skal begynde at snakke for meget med hende og indlede til underholdning, så kan det være en mulighed at fortæller hende at I er der f.eks. 'syyyy - nat nat' læg hende ned, dynen over, en hånd at holde i eller lignende, således at den korte melding også bliver en del af det genkendelige fremover og hun således med tiden vil kunne lægge sig ned og sove videre bare ved at få meldingen - måske...man har jo lov at håbe:o)
Som I selv er inde på så er det også en mulighed at trække tiden lidt for at se om hun så selv finder ro. Men igen er det en balance idet hn jo ikke skal vågne så meget op at ekstra meget opmærksomhed er nødvendigt.
Med hensyn til ammestop, så synes jeg at du skal trappe ned i roligt tempo. Målet på sigt kan hedde at du ammer morgen og aften. De fleste børn kan ammes på denne måde i lang tid og amningen kan sammen med det øvrige indtag af mælk i løbet af dagen godt dække barnets behov.
Lige nu ammer du meget og derfor kunne du måske begynde med at amme morgen, eftermiddag og aften og så tillade en amning ind imellem, hvis du skønner det nødvendigt. Altså så du skærer amningen ned til 3-4 x dagligt. Det er vigtigt både for at skabe nyt mønster, men også for at give lyst til at tage føde og væske til sig på anden vis.
Overgangsperioden betegnes jo som værende overstået efter 9 mdr´s alderen og her burde jeres datter således kunne nøjes med amning 2-3 x dagligt og kunne drikke fint af kop. I perioden mellem 9-12 mdr vil hendes mælkeindtag nedsættes til ca 500ml i døgnet (incl. f.eks. en portion yoghurt) og det vil være hendes behov fra 1 års alderen og frem.
Det lyder som en god idé at springe flasken over, og i stedet nedtrappe amningen, således at hun i løbet af de næste par måneder vil være i stand til at få dækket sit behov af anden vej.
Fortsat held og lykke og håber det bragte lidt mere klarhed over sagen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske