Svar: Hvornår skift fra 2 til 3 skemåltider?
9. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Marianne
Jeg synes umiddelbart ikke at du skal øge din dreng i skemad, da han kun er godt 4 mdr. Hans lille mave skal også have tid til at følge med. Det tredie skemåltid kan indføres når han er 5-6 mdr gammel ikke før.
Derimod skal du forsøge at øge ham i mælkeindtag. Han er en stor dreng og ligger umiddelbart i underkanten af sit indtag af mælk og det er måske her du skal søge forklaringen om at få en mere rolig søvn. Mere væske vil også hjælpe på hans træge mave og det er vigtigt så han også får våde bleer i løbet af dagen.
Du skriver ikke hvad type erstatning du giver, men umiddelbart synes jeg du skal holde dig til typerne 1. Type to som er tilskudsblandinger mætter ofte lidt mere, hvilket betyder at barnet kan drikke mindre og opnå samme mæthed. Det vil være uhensigtsmæssigt i forhold til din dreng.
Den ekstra mælk du giver ham kan du give enten på flaske eller du kan forsøge med en lille kop/tudkop. Måden er ikke så vigtig, det vigtigste er at du får ekstra mælk i ham.
Du skal regne med at hans system har indstillet sig på at drikke små mængder. 50-100 ml af gangen er ikke meget i forhold til hans størrelse og det tager lidt tid at få ham vendt til mere, men det er vigtigt.
Banan synes jeg umiddelbart at du skal vente lidt med, også fordi det er meget sødt. Prøv i stedet med pære eller æblemos, som også indeholder en vis mængde vand. Hvis det skal være nemt, så køb det på glas.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske