Svar: Hvor meget væske? - 6 mdr.
9. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Hej Line
Der er ikke noget præcist tal for hvor meget din søn skal drikke, men et bud vil være ca 1000ml i døgnet og derudover grød og mos.
Som du beskriver det så får han 5-600ml erstatning og du ammer også, så umiddelbart lyder det som om han får sit mælkebehov fint stillet.
At han får vand til grød og mos er også godt og frugtmosen kan du bibeholde, da den er med til at holde maven lidt igang. Du kan evt. forsøge med lidt sveskemos for at se om det kan have en gavnlig virkning på hans mave. At tilbyde ham små slurke vand imellem måltiderne, er også en god idé. Hvis du tilbyder ham det, så er du sikker på at han kan tage, hvad han har behov for.
Hvorvidt du skal øge ham til 3 måltider afhænger af hvor længe han har været igang med to måltider, altså hvor langt han er i overgangsperioden og hvor godt han trives med det. Nogle børn kan spise tre måltider omkring 6 mdr´s alderen og behøver 4 måltider når de er 7 mdr, hvor andre børn har det fint med 3 måltider selvom de er 7 mdr gamle.
Hvorvidt du skal skifte til erstatningerne type 2 afhænger af hvorvidt han trives på nr 1. Der er ernæringsmæssigt ikke grund til at skifte, hvis han trives godt på 1´eren så fortsætter du med denne. Men nogle børn har behov for rigtig meget mælk for at få stillet deres sult og her kan det så være en fordel at skifte til 2´eren som mætter lidt mere - altså barnet kan nøjes med mindre mængde og få samme næring og mæthed.
Når han vågner om natten kan du hjælpe ham med at skifte side og finde roen igen. Hvis du oplever at han pludselig vil trappe amningen op, så er det nok tid til mere mad og du kan forsøge med et ekstra skemåltid.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske