Svar: Vækstkurve - tager hun nok på
11. februar 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Marie Louise
Jeg tror bestemt ikke at der er noget galt med din datter og det lyder også som om at hun udvikler sig godt:o)
Jeg vil dog give din egen sundhedsplejerske ret i at din datters vægtøgning sådan ligger lidt på grænsen. Jeg plejer at sige at en vægtøgning på 180g om ugen er acceptabel, men jeg ser helt at børn tager 200g på om ugen eller mere.
Hvis jeg laver det simple regnstykke at din datter fra fødslen og til nu har taget 2050g på og deler med 12 uger, som hun er nu, så svarer det til en vægtøgning på 170g om ugen. Altså i underkanten af, hvad jeg helst ser.
Når det er sagt, så skal man jo heller ikke kun fokusere på vægten og hvis din datter i øvrigt virker glad, sover som hun skal og i det hele taget trives og virker tilfreds, så må man acceptere den vægtøgning hun har. Man skal dog være lidt ekstra opmærksom, som jeres egen sundhedsplejerske også har sagt.
Når jeg taler om at være ekstra opmærksom, så handler det om at I sikrer jer at hun min får 6 måltider om dagen, altså at hun spiser hver 4 time. Det vil sige at hun godt kan tage et langt træk, men sover hun for længe, så bør hun blive vækket. Således at hun med den alder hun har ikke behøver at blive vækket om natten, men sover hun 5-6 timer i løbet af natten, så skal hun have mad hver 3 time et par gange i løbet af dagen, således at hun når op på 6 måltider i alt på et døgn.
Jeg skriver ikke dette for at gøre dig unødigt nervøs og jeg vil også lige præcisere at du ikke skal begynde at lægge hende til brystet hver 2 time, fordi 'nu skal hun sørme hav noget'. Det er vigtigt at hun ikke begynder at 'slatspise', men at hun også får pauser ind imellem, så du kan danne ny mælk og så hun kan tage ordentligt fra, når hun bliver lagt til.
At være ekstra opmærksom handler også om at hvis hun afviser brystet og således springer et måltid over, så kan det være nødvendigt at give hende en flaske/eller erstatning på en anden måde. Det handler også om at hun ikke skal tilbydes 50 ml sukkervand/kamillete, da det vil være en for stor mængde i forhold til hendes indtag af mælk. Der er ingen næring i og det er vigtigt at hun får så meget næring som muligt.
Der er nogle børn som ikke tager så meget på og det må accepteres. Det der er vigtigt er dog at de vedbliver at øge deres vægt og ikke taber sig. Hvis jeg prøver at sætte din datter ind på en kurve, så ser det umiddelbart ud som om at hun er gået en kurve ned i forhold til sin fødselsvægt. Dette kan dog godt være i orden, men hun bør ikke ryge længere ned. Hun bør holde sin kurve og jeg synes det er fint at I er opmærksomme på dette og sammen med sundhedsplejersken observerer det lidt tæt:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske