Svar: Hjælp, min søn på 5 ½ mdr. har madlede
13. august 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Malene
Har din søn spist på den måde altid eller har du f.eks ammet og så er det kommet, da du stoppede med amning og gik over til flasken?
Hvis du har ammet ham, kan det jo godt være en måde at sige nej tak til flaske på. Det er ikke alle børn der synes om at skulle sutte på gummi frem for et rigtigt bryst. Hvis du har givet flaske altid, så tyder det på at han af en eller anden grund har fået en dårlig vane, når han skal spise af flasken og så må I hjælpe ham med at få en ny vane.
Mad skal han have og du har ret i, at hvis han generelt har svært ved at få mad nok i løbet af dagen, så er det et problem at der går 16 timer uden mad. Det synes jeg også er meget længe.
Med den alder han har skal størstedelen af hans mad stadig være mælk. Hvis du ikke ammer, så skal han have mælken enten på flaske eller på kop. Der findes jo mange forskellige flasker og flaskesutter på markedet. Du kan prøve forskellige mærker, for at finde ud af om der er noget han hellere vil tage end andet.
Du kan også købe en kop med tud. Der findes også her forskellige modeller. Nogle hvor mælken stort set kan løbe ud af sig selv og andre hvor han skal sutte mere som på en flaske, for at få mælken ud (drypfri). Måske synes han bedre om denne form.
Har du nogen der kan hjælpe jer et par dage. Måske kan det hjælpe at en anden giver ham flasken. Ikke fordi du ikke kan finde ud af det, men fordi din dreng måske har en idé om at det skal foregå sådan, når han spiser hos dig.
Med hensyn til skemad, så kan han sagtens trives på mælk frem til 6 mdr.´s alderen. Når du begynder med skemad igen, så er det vigtigt at du giver ham god tid, så det bliver et harmonisk forløb. Den mad du giver ham skal være velsmagende og ikke alt for fast i konsistensen. Du skal i begyndelsen ikke betragte skemaden som et måltid, men kun som et lille tilskud eller en smagsprøve. Hvis maden kommer ud igen behøver det ikke at betyde at han ikke kan lide det, men det kan være fordi han endnu har svært ved helt at styre sin mundmotorik og få tungen til at finde ud af at få skubbet maden tilbage i munden. Det kræver for mange børn lidt øvelse at spise med ske.
Spisevanskeligheder kan starte meget tidligt hvis man som forældre presser sit barn til at spise. Det kan nogle gange hjælpe lidt at give barnet lidt med kop først og så en lille skefuld bagefter. Du kan her give af en almindelig kop uden tud.
Det kan ofte være en hjælp for barnet at spise, hvis det foregår samtidig med at den øvrige familie spiser. Der glider ofte lidt mere ned, når man sidder og hygger, det kender vi også fra os selv.
Hvis han fortsat ikke spiser, bør du søge læge. Det er vigtigt at få undersøgt hvad grunden i så fald kan være.
Held og lykke og god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske