Svar: Problemer med vægtøgning
14. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Charlotte
Det berører mig meget at læse dit brev og jeg ville ønske at jeg kunne være der og se, hvad det er der sker. Det er meget svært at sige hvad det rigtige er at gøre, når jeg ikke kan se, hvordan din datter i øvrigt trives.
Der er så mange faktorer der spiller ind og nogle børn trives jo faktisk fint, selvom deres vægtøgning ikke er stor. Det er også normalt at børn netop i overgangsperioden ikke tager så meget på og det lyder som om din datter generelt har ligget i underkanten rent vægtøgningsmæssigt, men måske er det sådan hun er?!
Jeg sender dig her nogle af mine tanker, som jeg håber ud kan bruge:o)
Jeg kan godt forstå at du bliver usikker og tvivler på din evne til at forstå hende. Det er en helt naturlig reaktion. Nu kender jeg dig jo ikke, men du fortæller at hun er dit tredie barn og at du tidligere har haft gode ammeoplevelser. Du fortæller også at hun er en dejlig pige som udvikler sig godt. Jeg tror du er en god mor og jeg tror også godt du kan læse hendes signaler, - det hele bliver bare 'forplumret' af hele tiden at sikre din datter mad nok. Måske er hun blevet en 'slatspiser' altså blevet vandt til at få en lille tår hyppigt og måske har hun derfor svært ved at kende til hvad det vil sige at være rigtig sulten og rigtig mæt. Netop det kan gøre at hun også har svært ved at sende dig klare signaler og være svær at aflæse.
Børn er forskellige og hun er også anderledes end sine brødre. Det skal der være plads til og du skal passe på ikke at sammenligne dem for meget. Der er også langt mere ro i hjemmet når man kun har et eller to børn, i forhold til at få nr tre og sådan er det jo.
Jeg synes umiddelbart at det lyder som om det har været helt relevant at I er blevet fulgt tæt af sundhedsplejersken. Det er jo vigtigt at din datter trives. Det lyder dog som om at I nu er kommet ind i en 'ond cirkel' og jeg tror det er vigtigt at I prøver at bryde denne, så din datter ikke pludsleig helt afviser det at spise. Det duer jo slet ikke hvis hun hverken vil have bryst eller flaske og børn i hendes alder kan faktisk godt få en form for spisevægring.
Jeg skriver det ikke for at gøre dig unødigt nervøs, men faktisk mere for at sige at din datter nu er så gammel, at jeg tror det er vigtigt at du prøver at slå lidt koldt vand i blodet. Måske kan det at du virkelig prøver at tage det hele lidt mere afslappet, begynder at kigge på din lille pige i stedet for at kigge på antal ml. få mælken til at løbe mere og din datter til at spise mere hos dig - måske, hvem ved?!
Du kan fortsat tilbyde hende lidt skemad, du kan evt. lave grød lidt tyndere, så det er mere som en tyk suppe/vælling og så kan hun spise lidt mere af dette på ske. Du kan prøve at give hende lidt 2 gange om dagen, hvis du tror hun kan kapere det. Du kan også prøve at give lidt af et lille krus, snapseglas eller lignende. Derudover så ammer du hende. Det er det hun helst vil og I har begge brug for dette. Hvis du oplever at hun virker mere sulten og at hun ikke falder til ro ved brystet, eller at hun naturligvis ikke tisser nok eller på anden måde bliver sløv eller viser tegn på ikke at få nok væske, så må du selvfølgelig supplere amningen mere.
Og hvordan tør jeg nu skrive dette? Jo jeg tænker at det jo er rigtig fint hvis din datter tager godt på, når hun får erstatning ved siden af amningen, men tilsyneladende er dette jo ikke en gylden regel hos jer. I perioder har hun taget fint på med amning alene og i perioder har hun ikke taget på selv om hun har fået erstatning. Med den alder hun har og hvor hun kan begynde at få mad på anden måde, så var det måske et forsøg værd at satse lidt mere på amning og skemad og kop og så supplere med flasken, når du synes det virker nødvendigt - og her skal du se på din pige.
Hvis du vil forsøge at øge din mælkemængde, så kan det være godt at amme om natten. Både fordi du her producerer mere mælkestimulerende hormon, men om natten kan du også ligge og slappe af og mælken flyder derfor nemmere. Mange børn nyder at spise om natten. Dermed ikke sagt at du skal amme om natten. Igen har din datter en alder, hvor hun jo selv burde kunne sige til og det at I begge får sovet er jo også vigtigt i forhold til amningen. Det vil være godt at hun får 6 måltider i løbet af dagen. De vil sige at hun spiser ca hver 4 time. Hvis hun sover natten i gennem, så må su derfor være opmærksom på at hun ikke også sover hele dagen, men det går jeg også ud fra at du er:o)
For at skabe lidt ro for jer alle i den lille familie kunne det måske være en mulighed at kombinere tingene lidt. Hvis far arbejder om dagen og du her er hjemme med børnene alene, kunne en overskuelig plan måske være at du ammede i løbet af dagen og gav skemad som ovenfor beskrevet, om aftenen kunne far så efter amning forsøge at supplere med en flaske og igen kunne jeres datter få en flaske på det tidspunkt, hvor I selv ville gå i seng. Det er fint hvis hun sover der, for hun kan godt spise i søvne og måske vil netop det at hun ikke er vågen og aktiv gøre at hun accepterer flasken og sover videre. Om natten eller i løbet af morgenen kunne du så amme igen.
Tror du nogen af disse tanker kan hjælpe jer videre? Jeg ønsker dig i hvert fald rigtig meget held og lykke og sender dig et stort knus:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske