Svar: Hvor meget mælk - 5 mdr.
11. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Thomas og Katje
Jamen dog - sikke en masse jeg kan få sat gang i:o)
Altså hvis han slet ikke vil flasken og allerede er ved at være god til at drikke af kop, så synes jeg ikke I skal fortsætte med at kæmpe med flasken. Det skal ikke være en kamp at spise, det skal være fornøjelse og hvis I bliver ved med at kæmpe, så kan man jo i værste fald risikere at han helt afviser maden. Det er meget vigtigt at det at spise fortsat forbindes med noget rart.
Det der kunne være interessant at vide er jo om det drejer sig om at han er sulten. Det tyder dog på at det at han får mere skemad allerede har haft en effekt og man kan sige at skemad jo alt andet lige også mætter mere end mælk. Husk forøvrigt at han ikke bør få mere grød i løbet af dagen, hvis han virker til at have behov for mere, så bør I give ham grøntsagsmos. Altså max to måltider grønd i løbet af dagen, resten grøntsagsmos - det hjælper hans mave.
Med hensyn til mækemængde, så er det svært at angive en præcis mængde, men 1000ml er nok ikke helt forkert. Det afhænger jo også af, hvor stor han er. Problemet er dog at man jo aldrig ved præcist hvor meget barnet får, når man ammer, så det kan du i princippet ikke bruge til så meget.
I stedet må du se på hvor meget han tisser og om han har gode tunge bleer. hvis der kommer noget ind, så kommer der også noget ud:o)
Nan 2 er en tilskudsblanding og er så vidt jeg ved Ikke fuldgyldig. Det betyder at det kan gives som et tilskud til modermælk og altså ikke erstatte din mælk. Nan 1 er fuldgyldigt og kan derfor erstatte din mælk.
Da du ammer er det helt fint at give Nan 2 og du må gerne give det af kop sammen med skemaden. Det er en rigtig god idé. Du kan også give det om aftenen, når din dreng skal sove, så han bliver mættet lidt mere med et tilskud af mælk udover din amning. Du kan forsøge med en almindelig kop eller med en tudkop. Måske er det en idé med en af de 'drypfri' kopper, som er en tudkop, men hvor man dog skal sutte for at få mælken ud. Det vil sige at det er lidt som en flaske, men dog med hård tud og ikke med en flaskesut, hvis det er det din dreng ikke bryder sig om - hvem kan i øvrigt fortænke ham, når han kan få den ægte vare!
Med hensyn til tandfrembrud, så kan du på recept få noget der hedder dolodent. Det er lokalbedøvende og smøres med en fingerspids på barnets gummer. Det plejer at være ret effektivt og kan derfor anbefales, hvis barnet har rigtig rigtig ondt. Man skal dog være opmærksom på at det kun kommer på gummerne, da de jo bedøver og det vil sige at det IKKE må komme over i nærheden af svælget, som jo så bliver bedøvet.
Det lyder sandsynligt at der er en sammenhæng imellem hans lyst til amning og de ømme gummer.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske