Svar: Sveskemos, vand af kop og familiemad
16. oktober 2015
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine søde ord om brevkassen :)
Det er helt okay, at du tilbyder din dreng sveskemos dagligt, for på den måde at holde hans mave lidt igang. Hans mave burde ikke blive sløv af at få sveskemos, men for at variere lidt, så han ikke kun får dette, så vil det være rigtig godt, at du også giver ham f.eks. blommemos og abrikosmos. Det kan også have god effekt på maven, hvor bananmos f.eks. har ry for at kunne virke lidt forstoppende.
Det er rigtig godt, at du også giver ham de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, da dette også er med til at sætte lidt gang i maven - og som tommelfingerregel gælder, at han kun bør tilbydes 2 grødmåltider dagligt. Resten bør være grøntsagsmos, kød, fisk, frugt...
Det er også rigtig godt, at du er opmærksom på hans indtag af vand. Når han har tendens til lidt hård mave, så er væskeindtaget vigtigt. Det er rigtig fint, at du variere mellem at give ham vand af tudkop og almindelig kop for på den måde at sikre hans indtag. Så længe han tisser godt og hans urin er klar og ikke gul, så må du gå ud fra, at han får den mængde væske, som han har behov for:) Derudover får han jo også stadig sine fire flasker modermælkserstatning, hvilket også dækker en stor del af hans væskebehov, så det lyder ligesom det skal være:)
Du må gerne give ham mad, som tager udgangspunkt i jeres mad. Med den alder han har nu, kan det f.eks. være retter som boller i karry, eller laks bagt i ovnen eller det kan være indmaden af en frikadelle, som du moser ned i nogle grøntsager. Du skal naturligvis give ham maden i en konsistens, som han kan kapere og tygge sig igennem og det er helt fint, hvis han lige nu stadig skal have maden moset/blendet. De fleste børn vil i 8 måneders alderen begynde med små hapsere, men stadig skal de have mos ved siden af.
Du må meget gerne give ham mad i hånden, det kan være bløde frugtbåde, eller et stykke kogt blomkål eller broccoli eller måske en bagt kartoffelbåd fra ovnen, - igen med udgangspunkt i den mad, som I selv spiser. Det at sidde med noget i hånden, gumle på det, opbløde det med spyt osv. er med til at styrke ham mundmotorisk, og det vil hjælpe ham til at lære at tygge og spise mad med mere og mere bid. Øvelse gør mester, så det kommer stille og roligt - han er endnu ikke så gammel:) Det er ret flot, hvis han til frokost allerede kan spise en halv skive rugbrød... og det lyder også som om, at du er begyndt at kunne mose noget af hans mad med gaffel - det lyder rigtig rigtig fint!
Håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen. Det lyder som om, at I er rigtig godt på vej:)
Fortsat god appetit - og læs gerne min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i den nyeste udgave fra 2015, der står "ny revideret udgave" på forsiden. Den følger de nyeste retningslinjer fra SST og FVST.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske