Brev:
Problemer med amning - 8 uger gammel søn
17. oktober 2015
Alder:
2 mdr.
Problemer med amning - 8 uger gammel søn
Hej Helen.
Som overskriften siger, har jeg stadig lidt problemer med at amme min nu 8 uger gamle søn. Da jeg skrev til dig sidst spiste han kun omkring 5 min., inden han drejede hovedet væk og begyndte at græde næsten ved hvert måltid, bortset fra sen aften, nat og tidlig morgen. Både min søn og jeg var på daværende tidspunkt i behandling for svamp og jeg spiste i den forbindelse A38 to gange dagligt for at holde svampen nede.
Da jeg stoppede med at være i behandling blev amningen bedre og jeg fandt ud af, at han amningen gik dårligt, når jeg havde spist A38, hvorfor jeg er stoppet helt med at spise syrlige mælkeprodukter.
Det har hjulpet lidt - der er dog stadig lidt problemer med at han begynder at græde 4-7 min inde i amningen nogle gange. Jeg har førhen ammet ham ca hver anden time og har nu fundet ud af, at det går meget bedre, når der går mellem 3-4 timer imellem hver amning. Men jeg er i tvivl om det er for sjældent for ham at spise? Når der går så lang tid, dier han mellem 15-40 min, hvor det oftest er om aftenen han dier i længst tid.
Nogle gange får han et lille 'mellemmåltid', da han viser tegn på sult (slikker om munden, savler og trækker vejret hurtigt) men disse måltider varer ofte kun 5 min, da han så slipper og græder. Nogle gange virker det at tilbyde det andet bryst og så spiser han fra det i et par minutter. Han slipper så igen og græder - når jeg tager ham op på skulderen stopper han med at græde og tager jeg ham ned til brystet starter gråden igen, så snart han ser brystet. Jeg er bare i tvivl, om han så er mæt. Hvis han er mæt, burde måltidet så ikke stoppe med at han slipper og er mæt, træt og virker tilfreds og ikke med gråd?
Når der går omkring de 4 timer imellem måltiderne er jeg altså i tvivl om det er nok gange på et døgn han spiser. Hans døgn ser nogenlunde sådan her ud:
5-6 morgen: spiser godt i ca 15 min
8-9 morgen: spiser godt i 10-15 min.
Her forsøger jeg nogle gange at lægge ham til ved 11 tiden, hvis han sidst spiste kl 8 og da han virker sulten, men oftest ender det i gråd efter få min. og jeg tager ham fra. Han tager så en lur på 1-2 timer og kan derefter spise bedre.
12-12.30: spiser godt i 15-30 min.
15-16: spiser godt i 15-30 min.
18-19: spiser i kort tid ca. 5-10 min. og slutter med gråd. Jeg forsøger med dette måltid, da der ellers ville gå op til 6 timer fra sidste måltid kl 15 indtil det sene måltid kl 21-22
21-22: spiser godt i 20-40 min.
sover 3-4 timer
02: spiser godt i 15-20 min.
og så starter det forfra.
Tilsammen er det jo så kun 6 store måltider han får, og jeg synes at kunne læse alle steder, at spædbørn mindst skal have 8 måltider i døgnet. ...
...
Jeg har ikke fået ham vejet siden han var 5 uger, da vi er ved at skifte sundhedsplejerske, men da han var 5 uger havde han taget 200 gr. på om ugen siden fødslen. Jeg kan se at han vokser og han er frisk, opmærksom og smilende, når han er vågen. Han sover lure på 1,5-2 nogle gange 3 timer om dagen og er ca. vågen i halvanden til to timer ad gangen. Han har mange våde bleer og aff. ca hver tredje dag.
Jeg synes bare det er så hårdt, når han græder ved brystet og jeg savner den hyggetid amningen var i starten, da han spiste helt roligt og ofte faldt i søvn ved brystet efter et godt måltid.
Desuden er jeg også i tvivl, om det vil være en ide at pumpe mælk ud og give ham i en flaske for at se, om det er mælken, der er noget galt med, eller om det er det at ligge i ammestilling ift. at sluge luft og om jeg skal forsøge at supplere med MME for at se, om han egentlig er mere sulten. Jeg forsøger i forskellige ammestillinger og jeg har fokuseret meget på at hvile og have ro omkring mig, når jeg ammer, men jeg synes ikke det gør nogen forskel. Det er ikke rigtigt noget mønster i når amningen går galt bortset fra, at det går bedst, når der går de 4 timer imellem amningerne. Og dertil et spørgsmål mere: er spædbørn i stand til at 'overgive' sig og 'bide' smagen/smerten i sig pga sult? Jeg synes nemlig det er så mærkeligt, at nogle amninger går helt i vasken og ender med en utrøstelig dreng og andre går helt problemfrit og nemt.
ift. dine tidligere råd har jeg ikke fået ham undersøgt for refluks eller for kort tungebånd endnu, da jeg gerne ville overstå svampebehandlingen for at sikre, at det ikke var det.
Noget helt andet er, at han ikke kan lide at ligge i vores arme og hygge/sove og ej heller på vores lår/pude og hygge. Det gjorde han meget i starten, men nu vil han kun hænge på skulderen. Så snart vi forsøger at holde ham i amene eller lægge ham på lårene begynder han at græde. Han ligger fint i sin seng på ryggen, på puslebordet og på sit aktivitetstæppe. Vi skal have ham til kiropraktor, da vi tænker det evt. kan skyldes spændinger i nakken. Jeg vil bare høre, om det er noget, du har hørt om før? Jeg ville nemlig ønske, at han ville ligge sådan hos os, så vi kunne have mere øjenkontakt og tæt kropskontakt med ham udover når han bliver puslet og leger ( der er han rigtig god til at have kontakt, men der ligger han jo for sig selv). Og jeg er så bange for, at han ikke får nok kropskontakt, da jeg tit må lægge ham fra mig, da det er for hårdt at gå rundt med ham på skulderen i alt for lang tid ad gangen.
Jeg håber du kan finde rundt i mit rodede brev og alle mine spørgsmål.
Tak for en fantastisk brugbar brevkasse!
Kærlig hilsen