Svar: Mad - 3 år, 6 mdr.
26. oktober 2015
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng generelt er glad for mad og glad for at spise. Han er dog ikke så glad for kartofler, pasta og ris - og jeg tænker, at det er helt okay. Det er vigtigt, at I ikke gør det til en kamp. Hvis I begynder at presse ham til at spise mad, som han lige nu vælger fra, så risikerer I, at det påvirker lysten til anden mad negativt, fordi det at spise pludselig bliver forbundet med noget, som ikke er særlig hyggeligt og rart.
Det bedste i kan gøre, er at lade alle fødevarer indgå som en naturlig del af jeres madlavning, så selvom han ikke bryder sig om pasta, kartofler og ris, så ser han, at I andre spiser det, og at det indgår som noget naturligt. I takt med at han oplever, at I spiser det, og oplever en afslappet stemning omkring det, så vil han sandsynligvis selv få mod til at smage en dag, og det skal han så naturligvis have lov til. Han vil måske også få legekammerater på besøg, være på besøg hos andre osv. og vil her opleve at andre spiser disse fødevarer - og han vil spejle sig i dette og finde ud af, at det kan være okay.
Derudover tænker jeg, at I skal prøve at servere f.eks. kartofler så forskelligt som muligt. Det lyder som om, at han ikke er glad for kartoffelmos eller kogte kartofler, men han vil måske godt kunne lide kartoffelbåde bagt i ovnen, hasselbagte kartofler, en bagt kartoffel med dressing eller måske kartoffelklatkager stegt på panden eller brasede kartofler. Kartoffel kan også indgå i brød, så han alligevel får lidt kartoffel. Det kan også være, at han til jul vil kunne lide brunede kartofler... netop med kartofler er der oceaner af muligheder. ...
...
Pasta fås i et utal af former og størrelser og nogle børn vil gerne spise pasta, hvis de synes om formen - prøv at lade ham selv vælge i butikken, om han synes noget af det ser sjovere ud end andet. Pasta kan også bruges i supper og måske vil han kunne lide dette. Nogle børn spiser også gerne lasagne, men ikke spaghetti...
Alternativet til pasta og ris kunne også også være bulgur, kogte hvedekerner, quinoa, perlebyg, spelt, couscous og lignende.
Giv ham gerne en tallerken opdelt i rum, så han får lidt forskellige fødevarer i hvert rum. Mange børn bryder sig ikke om, hvis maden er blandet sammen. Mange børn i jeres drengs alder, bryder sig ikke om gryderetter:) Server maden naturligt, og gerne lidt af det hele - I må også gerne sige, at han skal smage eller lige spise lidt pasta, før han får mere kylling eller lignende - MEN ikke, hvis det bliver til en kamp, så er det bedre at lade ham spise det, som han nu engang spiser.
Lyv ikke for ham - lad være med at sige "det er ikke pasta, det er bulgur", hvis det ikke er det. Det er vigtigt, at han kan regne med jer og stole på det, I siger.
Lad ham gerne deltage i madlavningen, så han også fornemmer, at det betyder noget, for den der laver mad, at maden bliver spist:)
Og lad så alle typer af fødevarer indgå i jeres almindelige madlavning, så han oplever det som noget naturligt at spise. I må naturligvis gerne spørge ham, om han vil have noget af det, men accepter, hvis han ikke lige har lyst til at spise det. Lad ham fornemme, at I synes det smager godt - så får han sandsynligvis også lyst til at smage en dag:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske