Svar: 2 måneder og vil ikke sove
27. oktober 2015
Alder:
2 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til:)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge:)
Når man er så lille, som jeres datter er, og har så svært ved at sove uden at være i favn, så er det vigtigt at være opmærksom på, om hun kan mangle mad. Du skriver, at du egentlig troede, at hun skulle lege, når hun har fået mad - det skal hun ofte ikke. Det vil være rigtig godt, at du tilbyder hende bryst eller flaske, som en fast del af sit putteritual og hun må gerne falde i søvn med brystet i munden, når hun ikke er ældre end hun er.
Du skriver også, at om natten kan hun ofte tysses til ro og formår her ofte at sove mellem 4-7 timer uden mælk - det går ikke! Hun skal have mælk om natten. Det er for det første vigtigt for din mælkeproduktion, at du ammer om natten og hvis du ikke ammer, så skal hun have flaske. Hun bør spise hver 3-4 time døgnet rundt. Hvis hun sover 4-7 timer om natten uden mælk, så springer hun 2 mælkemåltider over og det betyder, at hun naturligt ikke vil kunne sove særligt længe om dagen, før hun der må melde sig og søge bryst eller flaske igen.
Hvordan tager hun på? Hvordan spiser hun ved brystet? Kan du fornemme, at du har godt med mælk, og at der er tydelig forskel på det bryst, som hun har spist ved og det bryst som endnu ikke er tømt? Har hun godt gang i maven? Er afføringen gul og grødet? Tisser hun mindst 6 gange i døgnet? Er urinen lys og klar? Virker hun glad, til at have overskud osv. i løbet af dagen? Alt sammen tegn på, at hun får mælk nok.
Hvis du gennem længere tid ikke har ammet hende hyppigt nok, så kan der være behov for at din mælkeproduktion nu bliver sat op, ligesom hun i en periode kan have behov for supplement på en flaske... Det er vigtigt, at du overvejer denne mulighed.
Du skriver, at hun om dagen godt kan sove rigtig meget - nogle børn sover meget, fordi de er "sløve" og de vågner derfor ikke, selvom de har brug for mad. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, at du skal lægge hende til brystet, også selvom hun ikke melder sig selv. Som sagt, bør hun spise hver 3-4 time døgnet rundt. Timerne tælles fra der, hvor hun startede med at spise sidst og ikke fra måltidet sluttede.
Hvis hun har sovet en god lang lur, så kan hun naturligt godt være sulten, når hun vågner. Her skal du naturligvis amme hende - og derefter vil hun så ofte være vågen, vil gerne pludre lidt med dig osv. og det skal du naturligvis gøre. Herefter skal hun så sandsynligvis skiftes, og her kan du så svøbe hende - og derefter bør du igen lægge hende til brystet, så hun får mælk som en fast del af sit putteritual.
Du skal altså starte putning med at amme hende, så skal du se på hende, lytte til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng, i lift eller i barnevogn. Hun må her gerne være svøbt, da det hjælper hende med det skift der er fra din favn og ned i sengen. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis du putter hende i liften, så skal du svinge liften stille og roligt frem og tilbage, lulle hende i søvn med lidt vuggende bevægelser, det er helt okay med den alder hun har :) Du må også gerne putte hende i barnevognen og trille hende en tur, for på den måde at hjælpe hende til at sove en længere lur og lære at sove, uden at være i din favn hele tiden.
Det lyder lidt som om, at hun har mange små lure hele dagen igennem og mange korte opvågninger. Det er vigtigt, at du prøver at hjælpe hende til en rytme, hvor hun er vågen og aktiv, pludrer med dig, sutter på sine fingre, smiler osv. og så tilbydes mælk før hun så skal sove. Hun vil nogle gange måske kunne være vågen i 2 timer, andre gange måske kun 45 minutter, den fleksibilitet er nødt til at være der - men efter en vågenperiode skal hun så hjælpes til at sove og får her mælk.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande. Det er sådan at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om, hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighedssignalerne kan også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Jeres datter har et naturligt stort behov for at være jer nær, mærke jer, få fysisk kontakt, hun har et naturligt stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Men hun skal naturligvis lære at sove for sig selv, lære at sove i sin lift og i sin barnevogn og på sigt i sin seng :) Og mælk skal som sagt indgå som en fast del af hendes putteritual...
Det betyder, at du også meget gerne må lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af sengen, men du må meget gerne lægge dig og amme hende i søvn i din seng. Det er også en måde, hvorpå du kan hjælpe hende til at sove uden at hun skal vugges i dine arme, men hvor du stadig giver hende den nærhed og tryghed, som hun har behov for.
Håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske