Svar: Mad og mælk til 2 årig
3. november 2015
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Jeg er jo ikke diætist, men sundhedsplejerske, og måske vil du have glæde af at tale med en ernæringsuddannet... jeg vil dog meget gerne fortælle, hvad Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen anbefaler omkring kost og ernæring til børn.
Du har ganske ret i, at der sker lidt ændringer i anbefalingerne fra 2 års alderen. Det anbefales f.eks. at barnet i denne alder får de fedtfattige mælkeprodukter som minimælk, kærnemælk og skummetmælk - og jeres dreng må derfor gerne få kærnemælk, som han er glad for. Det anbefales dog, at han tilbydes 350 ml dagligt (max 500 ml), og det er al mælk inklusiv. Det betyder, at hvis han også spiser yoghurt, får mælk i eller på sin grød, spiser sovs eller lignende, så tæller dette med i mælkeregnskabet. Så selvom han er glad for kærnemælk, så lyder det som om, at du skal prøve at skære ned i indtaget her:)
Det anbefales, at du giver ham så stor variation i maden som muligt, og maden skal indeholde følgende fem fødevaregrupper, hvor du veksler mellem de forskellige fødevarer:
• Brød, gryn, kartofler, ris, pasta
• Frugt, grøntsager
• Kød, fisk, ost, æg
• Fedtstof
• Mælkeprodukter
Børn under 3 år må ikke få hele mandler og nødder, men må gerne få dem findelt, som en naturlig del af en varieret kost.
Du bør vælge fuldkornsprodukter og gerne få efter fuldkornsmærket, når du køber brød. Giv også stadig gerne din dreng grød. Du må stadig gerne variere med andre kornprodukter, så han ikke kun får fuldkorn.
Giv ham masser af forskellige slags grøntsager og frugt flere gange dagligt. Det lyder som om, at I er rigtig gode til dette:)
Spis mere fisk, gerne to gange om ugen og brug også gerne fisk som pålæg på brød. Så længe han er under 3 år, bør han dog ikke få de store rovfisk - heller ikke tun.
Vælg magert kød og kødpålæg. Netop fra 2 års alderen er det rigtig godt, hvis du kan give ham mindre fedt og vælge lidt mere fedtfattige kødprodukter, når du f.eks. køber pålæg.
Vælg magre mejeriprodukter - jf. ovenstående:) fra 2 års alderen. Der kan også gives de lidt mere proteinholdige surmælksprodukter nu som f.eks. skyr, ymer og fromage frais.
Spis mindre mættet fedt...
Med hensyn til kartofler, ris og pasta, så anbefales det, at man vælger kartoflerne. Kartofler er rige på vitaminer og mineraler f.eks. C-vitamin og Kalium, hvilket ris og pasta ikke er i samme grad. For vuggestue og børnehave børn anbefales det, at man serverer kartofler fremfor ris eller pasta i mindst halvdelen af de varme frokostmåltider i løbet af en uge.
Du fortæller, at jeres dreng får brød, kartofler, ris og pasta i vuggestuen, og jeg tænker, at dette sandsynligvis vil være med til at dække en del af hans behov. Jeg tænker dog også, at børn jo ofte spiser meget selektivt, så hvis han om dagen vælger at spise kød eller fisk og lader kartofler, ris og pasta ligge på tallerkenen - og så ikke får muligheden for at få kartofler, ris og pasta hjemme, så kan indtaget naturligt blive meget ensformigt - modsat, hvis han kun vil spise kartofler, ris og pasta, så er det naturligvis også et problem - og et eller andet sted må man jo tro på, at hvis han tilbydes variation, så vil han spise varieret...
Det lyder som om at I spiser varieret - får forskellige kødtyper, spiser mange grøntsager og også spiser fuldkornsprodukter - og det lyder som udgangspunkt rigtig fint, så kan han sandsynligvis fint klare sig uden kartofler, hvidt brød og ris derhjemme - men det er et individuelt skøn. Husk også at tilbyde ham fisk...:) Fødevarestyrelsen anbefaler at børn som sagt tilbydes fisk flere gange om ugen og i 3-6 års alderen anbefales et indtag på 200-300 gram fisk ugentligt. Selvom jeres dreng "kun" er 2 år, så vil det være godt, hvis han spiser forskellige typer fisk...
Med hensyn til graviditet - så anbefales det normalt ikke at følge en "Low carb - diæt" under graviditet. De tal har jeg kunne finde anbefales gravide at spise, så kulhydrat fylder 45-60% af det samlede energiindtag, fedt 25-40% af det samlede energiindtag og protein 10-20% af det samlede energiindtag. Jeg tænker dog, at du jo ikke behøver spise en masse sukker, når du er gravid, og du fortæller jo, at du også spiser fuldkorn - du spiser dog ikke vidt brød, kartofler og ris... jeg skønner, at det afhænger meget af, hvordan du sammensætter din kost og igen tænker jeg, at det måske ville være en god idé, at du talte med en diætist om at få lavet en madplan, der kan sikre dit og det kommende barns behov...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det hele og fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske