Svar: Udtrapning af amning og væskebehov
7. november 2015
Alder:
7 mdr.
Kære mor - der gerne vil sikre sin søn en god trivsel :)
Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvad du har forsøgt. Jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt tanker retur:)
Jeg anbefaler 4 amninger i 7 måneders alderen og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det er som du selv skriver, rigtig godt stadig at amme din dreng tidlig morgen, for på den måde at sikre ham lidt ekstra væske, men også for at dagen ikke skal starte alt for tidligt for jer:)
Derudover vil jeg anbefale at du tilbyder brystet før middagsluren, så du på den måde hjælper ham til en bedre og måske lidt længere middagslur, og han overgiver sig til søvnen på en god måde. Det betyder ikke, at han skal falde i søvn med brystet i munden, men det vil være helt naturligt, at han tilbydes mælk før han skal sove til middag. Aften og sen aften bibeholdes som nu:)
Jeg anbefaler at man i 8-9 måneders alderen skruer ned til 3 amninger i døgnet og disse amninger kan f.eks. ligge før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at morgenamningen f.eks. kan trappes ud i denne alder. Det hænger sammen med, at man netop i denne alder med fordel kan introducere en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det vil mætte din dreng lidt ekstra og kan være med til at gøre, at han bedre kan undvære brystet tidlig morgen.
Nogen vælger dog også at fjerne amningerne helt om dagen og vælger at de tre amninger så ligger aften, sen aften og tidlig morgen og det er naturligvis også en mulighed. Det man skal være opmærksom på her er, at amningen tidlig morgen ikke fylder så meget, at den fjerne pladsen og lysten til morgengrød. Men du må se, hvad tiden bringer - lige nu er det super fint med 4 amninger.
Det er rigtig fint, at du tilbyder din dreng vand - både af snapeglas og drikkedunk, så han får sit væskebehov stillet godt den vej igennem. Derudover lyder det som om, at du godt må tilbyde ham lidt mere frugt - gerne både frisk frugt i hånden og også meget gerne frugtmos. Det er også med til at sætte maven i gang naturligt. Du må også meget gerne variere hans indtag af grøntsager, kød, fisk osv. så han nu får mere og mere familiemad. Gode retter i denne alder kan f.eks. være "boller i karry", "rødspætte med ris og karry" og lignende - som alt sammen også er med til at holde maven godt i gang. Maden må gerne smage af noget:)
Mit forslag til en dagsplan til et 7 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.
Ammes og puttes til middagslur (måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er).
Eftermiddag 16: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Hvis han virker meget sulten her, må han også meget gerne få en flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mos og også lidt mad med lidt mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Det er rigtig fint, at hans vægt begynder at stagnere. I takt med at han begynder at bruge sig selv mere og mere motorisk, krybe, kravle, rejse sig ved tingene osv. så vil han naturligt ikke blive ved med at tage på i samme hast:)
Frugtmos, som kan sætte lidt ekstra gang i maven kan f.eks. være sveskemos, abrikosmos og blommemos:)
Det er helt naturligt, at du oplever, at han stadig ikke kan spise mad i små hapsere og lignende - det kommer hen af vejen. Det er dog super godt, at du bliver ved med at tilbyde ham mad i hånden og mad i forskellig konsistens. Øvelser gør mester og han skal nok lære det:)
Det lyder som om at han trives rigtig godt! Så dejligt!
Fortsat held og lykke - og ro på :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske